Tuesday, April 24, 2007

Koh Lipeh ja Langkawi

Speedboat siis pysahtyi pikkuisen matkan paahan Koh Lipesta, silla paikalliset eivat paasta veneita rantaan..vaan kuljettavat 50 bahtin hinnalla pitkahantaveneella rantaan (tyyliin ui tai maksa..murr!). Eipa siina rinkkojen kanssa paljon huvittanut lahtea uimaan (vaikka mieli teki), joten maksettava oli ja saimme valita, menemmeko vilkkaammalle Pattaya rannalle toiselle puolelle saarta vai siihen edessamme nakyvalle hiljaisemmalle rannalle. Valitsimme hiljaisen ja kauniin rannan..valinta osoittautuikin jalkeenpain aivan oikeaksi. Katselimme siina muutamia huoneita Andaman Resortista..300 bahtin huoneet olivat melkoisen liian torkyisia ja paadyimme lopulta ottamaan 3 hengen huoneeksi tarkoitetun huoneen meidan koko porukalle :D Maksoimme siita yhteensa 900 bahtia..eli alle 200 thb per nuppi. Hyvin sinne mahtui nukkumaan, eipa niissa huoneissa muuten kauheesti viihtynyt. Majoittauduttuamme, uituamme ja suihkuteltuamme lahdimme kappailemaan paikallisten asutuksien valista ja lopulta pienta polkua pitkin keskelle viidakkoa Jack's Jungle baariin. Me Antin kanssa syotiin hyvat safkat ja muut vain joivat, olivat siis syoneet jo aikaisemmin. Tarkoituksena oli kavella Pattaya biitsille, mutta jamahdettiin siihen viidakkobaariin ja sitten alkoi uni painaa simmuja niin lahdettiin talsimaan erittain pimeata ja kuumottavaa polkua pitkin takaisin kimppakamppaamme kohti. Matka oli erittain hauska, kun koko ajan peloiteltiin toisiamme :D Kylla siella oikeastikin piti olla varovainen, silla saarella on tappavankin myrkyllisia hamahakkeja ja kaarmeita. Ei sentas mitaan jellonia. Perille huoneeseen kuitenkin paastiin ilman mitaan haavereita tai sydankohtauksia, mentiin viela resorttimme raflaan istuskelemaan ja tarkoitus oli pelata korttia. Lahdettiin Hanskun kanssa kaymaan huoneessa vessassa ja hakemassa kortit, mutta jumahdettiin takastulomatkalla juttelemaan suomalaisten Marikan ja Iljan kanssa (kun Marika huudahti meille jotta "onpahan tutun kuuloista kielta")..mukavia ihmisia, saimme heilta hyvia vinkkeja saarta koskien ja kuulimme mielenkiintoisia reissutarinoita.. pojat ilmestyivat siihen jossain valissa, kun olivat kyllastyneet odottamaan meita :D Hetki siina viela turistiin ja lopulta siirryimme meidan porukalla huoneeseemme ja kavimme koisimaan kaikki viisi natisti vierekkain <3

Sunnuntaina Marika kavi aamulla ystavallisesti tuomassa meille heidan kyntiloitaan ja antoi myos yhteystietonsa, silla he olivat lahdossa pois. Aamupalat syotyamme ja kamppia vaihdettuamme (Hansku ja Sami ottivat itselleen 500 bahtin bungalowin ja niin teimme sitten mekin, oltiin siis kolmistaan Hanskun ja Samin viereisessa bungalowissa..joka oli sama, mista Marika ja Ilja juuri aamulla lahtivat :P) osa porukasta kavi vuokraamassa snorkkelit ja maskit, osa kaytti omiaan. Lahdimme yhdessa snorklailemaan kohti rantamme edustalla sijaitsevaa pienta autiota saarta. Saaren edustalla naimme mita upeimpia kaloja, muutamia melko isojakin mohkaleita \o/ Siella oli pikkuisia nemojakin<3 Kerailimme saaren hiekkarannan pohjasta hienoja simpukoita ja nautimme elamasta :) Muut lahtivat takaisin pain nalan yllattaessa ja me Antin kanssa jaatiin viela hetkeksi tutkimaan vedenalaista ihmeellista elamaa ja lepuuttamaan rantahiekalla. Sitten snorklattiin takaisin omalle rannallemme ja suihkuttelujen seka hetken lepuuttelun jalkeen kaytiin Antin kanssa siina meidan resortin raflassa syomassa..muut siis olivat jo aterioineet. Taman jalkeen lahdimme porukalla kappailemaan sinne Pattaya biitsille ja totesimme tosiaan, etta ranta oli melko likainen eika miltaan osin yhtaan niin hyva kuin meidan hiljaisempi ranta. Emme kovin kauaa siella viihtyneet ja takaisin pain kavellessamme pysahdyimme syomaan pannukakut, siita hetken matkan paassa teimme joitakin hankintoja..itse ostin lapsyt. Sitten kavelimme kaupan (ostimme pullon Sangsom viskia) kautta resorttimme raflaan juomaan viskikokista ja latkimaan korttia, pitkasta aikaa \o/ Opetettiin Antin kanssa Samille ja Hanskulle tikkipokeri, Atte olikin jaanyt matkan varrelle Pooh baariin katsomaan MotoGP:ta. Siina siis pelailtiin muutama tunti mutta sitten itse kukin hyytyi ja paatettiin menna nukkumaan.

Maanantaina pidimmekin kunnon lepailypaivan: uimme, soimme, makoilimme, istuskelimme terassillamme ja nautimme bungalowimme alla asustelevan koiraperheen seurasta. Siina oli yksi aivan mekasuloinen pieni koiranpentu, sydan kylla suli kun sita katteli ja rapsutteli. Illalla sitten kavelimme (mina,Antti,Sami ja Hansku) taas kohti Jack's Jungle baaria, matkan varrella kavimme Antin kanssa ostamassa minulle, Antille ja Atelle seuraavaksi paivaksi liput Langkawin saarelle Malesian puolelle (820 bahtia!! auts!). Sitten menimme Jackin viidakkobaariin syomaan ja palailimme sielta jalleen sita pimeata ja kuumottavaa polkua pitkin resorttimme raflaan pelailemaan hetkeksi korttia ennen nukkumaan menoa.

Tiistaina olikin aika aamu-uinnin jalkeen pakata rinkat, kayda aamupalalla, sanoa hetkeksi heipat Hanskulle ja Samille, ottaa pitkahantavene Pattaya biitsin edutalla lilluvalle lautalle ja kuluttaa reilu pari tuntia musiikkia kuunnellen ennen Satunin satamaan saapumista. Siella kaytiin safkaamassa, leimattiin passimme ulos Thaimaasta ja hypattiin Langkawille vievaan botskiin. Siina taas pari tuntia kului hetken aikaa nukkuessa ja Malesiaan saapuvien papereita taytellessa. Saavuttiin Langkawin satamaan Kuah towniin siina neljan maissa ja leimattiin passimme sisaan Malesiaan. Haukkasimme pienta valipalaa siina satamassa ja otettiin taksi Cenang biitsille (yleinen turistibiitsi..mut melko rauhallinen silti tahan aikaan). Puolen tunnin matkan jalkeen rantakadulle paastyamme kulutimme melkein pari tuntia taksikuskimme kanssa majapaikkaa etsiessamme kun ei meinannut mitaan sopivaa loytya, lopulta jaimme eraaseen ihan hyvaa paikkaan aivan rannan viereen. Ollaan kolmisteen huoneessa, missa on ilmastointi ja telkkari..suihku on vahan kylma eika lavuaaria ole..sankyja on vaan kaksi ja ne on melko pienia, joten Atte nukkuu patjalla lattialla (huone maksaa 60 ringgettia eli noin 600 bahtia..kolmelle jaettuna ei oo paha). Suihkussa kaytyamme lahdimme hetkeksi nettiin (Atte kavi apteekissakin.. hakemassa laaketta pahaan ihottumaansa, punaisia kutiavia pisteita ympari kroppaa, ei tiedeta mista on tullut..ilmestyi siis jo Koh Lipella), sitten syomaan ja sen jalkeen siirryimmekin jo huoneeseen ja jossain valissa nukkumatin maille.

Keskiviikkona herasimme siihen, kun edellisen paivan taksikuskimme (joka vuokraa myos autoja) koputti oveemme puoli yhdeksalta, silla olimme sopineet, etta han ottaa meidat kyytiin aamulla Kuah towniin ja vuokraamme hanelta auton paivaksi. Olin laittanut meille kellon soimaan kahdeksalta, mutta olinkin unohtanut vaihtaa ajan tunnin eteenpain..koska Malesiassa kello on tunnin enemman kuin Thaimaassa. Kelloni ei siis herattanytkaan meita, vain taksikuskimme jolla oli kiire toihin. Ei siina muu auttanut kuin vetaista hiton nopeasti vaatteet paalle ja kiiruhtaa hanen autoonsa. Vuokrasimme auton 60 ringetilla vuorokaudeksi, ajelimme takaisin majatalollemme hakemaan kaikki tarpeelliset tavarat mukaamme ja lahdimme ajelemaan ympari saarta. Kavimme ensiksi Langkawi Cabel Carilla (eli kondoolilla) jossain yli 700 metrin korkeudessa vuorella, oli aivan mahtavat nakymat vaikka olikin hieman pilvista. Sitten ajeltiin yhdelle rannalle uimaan, sen jalkeen meinattiin menna katsomaan yhta upeata vesiputousta mutta eipa sielta paljoakaan vetta pudonnut kun oli hieman kuivaa :/ Sen jalkeen ajoin meidat krokotiilifarmille, muttei sitten menty sinnekaan kun mietittiin, etta ollaan nahty jo krokotiileja monta kertaa reissun aikana eika hintakaan mikaan kovin halpa ollut. Oli kylla ihan mielenkiintoinen kokemus ajaa autoa tien vasemmalla puolella, auton oikealla puolella (eli meidan repsikan paikalla) ja viela ekaa kertaa ajoin automaattivaihteista autoa. Yllattavan helppoa se kylla oli :) Pojat olivat kuitenkin sen verran enemman innokkaita ajamaan, etta saivat ajella muuten vuorotellen tata yhta patkaa lukuunottamatta. Krokofarmin edustalla jatskit syotyamme ajoimme ylos eraalle vuorelle ja kunnon rallia alas, siina tuli mulle pikkuisen paha olo masuun. Sitten ajeltiin katsomaan mustanhiekan rantaa (ei ollut kovin ihmeellinen ja puolet hiekastakin oli vaaleata..) ja sen jalkeen Kuah towniin syomaan. Sitten paatettiinkin hurauttaa takaisin kampille, matkalla nahtiin melko pahannakoisen onnettomuuden jalkia kun yksi auto oli katollaan ja nakyi siella joka vaantynyt ihminen kin olevan. Eipa viitsitty jaada sen tarkemmin pallistelemaan kun paikka oli muutenkin jo taynna ihmisia, eika mielenrauhakaan sen kummemmin jarkkynyt kun ei mennyt lahempaa katsomaan. Kun paastiin kampille, niin alkoikin sade ja mentiin Antin kanssa uimaan. Atte lahti talla valin yksikseen ajelemaan. Uimisen ja suihkuttelun jalkeen lepailtiin huoneessa, kunnes ukkonen ja salamointi alkoi olla niin upean kuuloista ja nakoista, etta meidan oli pakko menna rannalle sita katselemaan ja kuvaamaan. Taman jalkeen mentiinkin taas makoilemaan ja yritettiin saada unta, mulla kuitenkin mahakipu yltyi ja masu turposi kummallisen paljon. Jossain vaiheessa olikin sitten juostava vessaan oksentamaan ja toisestakin paasta tuli kamaa. Tata jatkui erittain pahana tuonne kolmeen saakka yolla, lopulta tuli kummastakin paasta enaa pelkkaa vetta ja oli tosi heikko olo. Jossain valissa sitten vetta juotuani huomasin, ettei se enaa tullutkaan heti pihalle ja sain nukahdettua.

Tanaan aamulla oli jo ihan hyva olo, kavin kaupassa ostamassa jugurttia ja soin sen, hyvin pysyi sisalla. Kaytiin Antin kanssa aamu-uinnilla ja sitten Aten tultua palauttamasta autoa lahdettiin yhdessa aamupalalle, soin lautasellisen hedelmia ja sisalla ovat nekin pysyneet. Sen jalkeen mentiinkin taas huoneeseen lepuuttamaan ja nukahdettiinkin muutamaksi tunniksi, sit tultiinkin tahan nettiin ja nyt lahdetaan jalleen tayttamaan masujamme.

Ylihuomenna olisi tarkoitus lahtea kohti Koh Phangania ja siella nahdaan luultavasti taas Hansku ja Sami..sielta luultavasti sitten seuraavan kerran. Heip _o/