Monday, June 29, 2009

Chai chai chai !

Riika taalta Intiasta taas MOI!

Kuluukohan aika taalla Intiassa nopeammin kuin siella? Ainakin se tosiaan tuntuu silta! Taas on muutama viikko kerinnyt vierahtaa, enka ole irronnut koneen aareen. Tai kerran yritin, tuli pitka sahkokatkos. Okei, nyt yritan jatkaa siita mihin viimeksi jain.. hmm, pitaapi kaivella vahan muistia.

Agraan jaatiin viimeksi, joten siita aloitetaan. Sen jalkeen on tapahtunut paljon. Sielta tosiaan otettiin sitten illalla (16.6.) yojuna kohti Varanasia. Aamulla oltiin perilla ja majoituttiin Hotel Vaibhav nimiseen mestaan. Ihan perussiisti paikka. Sen nimesta vaannettiin muutama hauska vitsi, silla monilla oli edelleen maha aika kuralla. Varsinkin Atella, jolla alkoi jo olla melko paha nestehukka ja siksipa han lahtikin sairaalaan lahestulkoon heti perille paastyamme. Me muut kaivattiin uimista ja rentoutumista, joten suunnattiin eraan toisen hotellin uima-altaalle ja siella se loppupaiva oikeestaan vierahtikin. Seuraavana aamuna herattiin Antin ja Piiun kanssa jo puoli viiden aikaan aamulla ja otettiin tuk tuk kohti Gangesia. Oli aivan mahtava fiilis, kun lopulta puikahdimme kujalta joen varteen ja nahtiin Ganges auringon noustessa kirkkaana taivaanrannasta. VAU! Katseltiin auringon nousu rauhassa joen rannalta ja palkattiin sitten venekuski meille tunnin ajaksi soutelemaan hieman jokea pitkin. Oli mahtavaa oikeasti nahda ihmisten uivan ja pyykkaavan pyhassa joessa. Veneemme vierelle tuli muutama pikkupoika uimaan jossain vaiheessa, ja yhdesta jalan loiskauksesta sain myos hieman pyhaa vetta paalleni. Jotkut venekuskit ottivat joesta vetta pulloon ja joivat, herrrkullista, not! Venekeikan jalkeen kaveltiin vanhan kaupungin pikku kujia ja pysahdyttiin aamupalalle. Hotellilla kaynnin jalkeen lahdettiin moikkaamaan Attea sairaalaan, sitten kaytiin jossain ostoskeskuksessa kattelemassa ja loydettiin Antille kivat arskat. Sitten mentiin taas uima-altaalle loikoilemaan, ah. Vikana aamuna Varanasissa Atte paasi sairaalasta ja pojat lahtivat kahdestaan viela katsomaan Gangesia, niin etta Attekin paasi kokemaan sen. He nakivat joessa kelluvan turvonneen ruumiinkin, hui. Niin, ja sitten niiden kuski tosiaan joi sita vetta.

Varanasista lahdettiin aamupaivalla junalla kohti ita-rannikkolla sijaitsevaa Puria. Junamatka kesti koko paivan ja seuraavan yon, Purissa oltiin siis perjantaina 19.6. ja loydettiin sielta melko nopeasti itsellemme mukava hostelli melkein merenrannalta. Purissa keskityttiin lahinna vain rannalla makoiluun, uimiseen, lepaamiseen ja hyvaan ruokaan. Ilmasto oli tosi kuuma ja kostea, aika tukahduttava mun makuun. Hikoiltiin kun pienet possut koko ajan! Purissa siis relattiin 3 yota ja nelja paivaa, sitten pitikin sanoa Piiulle heipat (Piiu jai viela kahdeksi yoksi Puriin ja lensi sielta Mumbaihin, josta 26.6. takaisin Suomeen) ja 23.6. illalla lahdettiin kolmisteen junalla kohti Goaa. Aina on kuitenkin mutkia matkassa, eli reittimme kulki Kolkatan ja Mumbain kautta Goalle, jossa oltiin perilla 26.6. Junamatkat meni yllattavan hyvin: paljon upeita maisemia ja paikallisia ymparilla, juna alkoi jo tuntua vahan liiankin kodikkaalta. Pisin matka oli tietysti Kolkata-Mumbai vali ja siihen meni 32 tuntia.

Goa on tosi vihreana ja taalla satelee aika paljon, mika tekee ihan hyvaa Purin tukalan kuumuuden jalkeen. Majoituttiin ensiksi kahdeksi yoksi Anjuna beachille Mary's Holiday Homes nimiseen hostelliin ja eilen sitten muutettiin Anjuna beach resorttiin, majoitutaan kolmestaan yhdessa huoneessa ja huone maksaa noin 8 euroa, ei paha. Siella on uima-allas ja bilispoytakin, kaikki on aika halpaa kun on off-season. Ollaan tassa hengattu porukalla muutamien brittien kanssa, ihan mukavaa porukkaa. Tanaan oli upea aurinkoinen paiva: vuokrattiin porukalla skootterit ja kaytiin katselemassa muita rantoja ja upeita maisemia. Hieno paiva!

Viela viikko Goalla ja sitten jo ensi tiistaina Mumbaihin ja ke-to yolla sitten kohti kotia. Nyt illalliselle, seuraavan kerran kirjoitan sitten Suomesta!

Namaste!

Tuesday, June 16, 2009

Alkutohinat Intiassa

Intiaan saavuttiin siis vime viikolla, myohaan tiistai-illalla. Matkassa mukana on minun lisaksi Antti, Piiu ja Atte. Lennettiin Damin kautta Delhiin ja myohaisen saapumisajankohdan vuoksi oltiin varattu netista valmiiksi huoneet Smyle Inn nimisesta mestasta Pahar Ganjin alueelta. Sinne siis sitten majoituttiin ja suoraan nukkumaan. Ensivaikutelmat Delhista: kuumaa, likaista, hullu liikenne (hallittu kaaos) ja liian moni yrittaa heti kaupata jotain.

Delhissa vietettiin kolme yota: kaytiin katselemassa Red Fort, Connaught Place ja pyorittiin muuten vaan kaduilla katselemassa meininkia. Maisteltiin intialaista safkaa, jonka seurauksena saatiin sitten kaikki loppupeleissa kunnon reissurippe aka turistiripuli heti alkuun. Delhista neuvoteltiin meille sellainen paketti, et lahettiin kiertaan reitti Delhi-Jaipur-Ranthambore-Agra reitti kuskin kanssa ja majoitukset yms. kuuluu hintaan, eli pelkat safkat, juomat, nahtavyyksien sisaanpaasyt ja ostokset maksetaan itse. Valittiin majoituksissa vahan parempi taso, mukavaa sairastaa astetta siistimmissa mestoissa.

Perjantaina sitten lahdettiin kuskimme Nirun kanssa tien paalle ja ensiksi siis Jaipuriin, jossa kaytiin katsastamassa koko kaupunkia kunnon kukkulan paalta Tiger Fortista, asutusalueet jatkuivat silmankantamattomiin joka puolelta kukkulaa, upea naky! Kaytiin myos Antin kanssa Amber Fortissa ja katsomassa upeita kasitoita (kankaita) ja koitin myos saria paalleni. Oli vaan aika kalliita kankaita meille, joten ei ostettu sitten mitaan. Jaipurissa oltiin kaksi yota ja siella kului aikaa sairastamiseen, joten paljoa ei keritty tehda. Sunnuntaina jatkettiin matkaa Ranthamboreen ja rentouduttiin hetki hotellin uima-altaalla. Atte joutui yolla sairaalaan tiputukseen, siihen iski oikein sitkea tauti.

Aamulla kuudelta mina, Antti ja Piiu lahdettiin tiikerisafarille, joka siis on tuon Ranthamboren vetonaula. Safarilla on oppaiden mukaan vaan 30% mahdollisuus nahda tiikeri ja me nahtiin kaksi (toinen kylpi ja joi vetta jonkun 10 metrin paassa meista), seka yks harvinainen kissaelain (muistuttaa vahan ilvesta, mutta pienempi) joka nahdaan siella kuulemma kerran kolmessa kuukaudessa, tieda tuosta sitten. Kyyti oli melko raffia, hirveeta hoykytysta mutta siisti safari! Nahtiin myos peuroja, apinoita, krokotiileja, riikinkukkoja, upeita lintuja ja vaikka mita. Safarin jalkeen levattiin ja uitiin, sitten lahdettiin kohti Agraa. Matkaan meni joku 7 tuntia, joten perille paastyamme kaytiin vain syomassa ja sitten painuttiin pehkuihin.

Tanaan lahdettiin taas kukonlaulun aikaan liikenteeseen, talla kertaa todistamaan itse Taj Mahal. Upeahan se oli, ei siita mihinkaan paase! Tulee jo hiki kun vaan kuvitteleekin, kuinka kova homma sen rakentamisessa on ollut. Siihen meni 17 vuotta, huh. Sen jalkeen kaytiin aamupalalla ja levolla hotellilla, nyt taalla kirjoittelemassa. Tanaan lahdetaan iltajunalla kohti Varanasia, aamulla perilla ja siella vietetaan kaksi yota. Varanasin jalkeen Puriin (ita-rannikolle) rannalle rentoutumaan neljaksi paivaksi. Sitten pitaakin jo ottaa juna maan lapi Mumbaihin, josta Piiu lentaa 26. paiva kotiin ja me muut jatketaan Goalle. Nyt lahdetaan syomaan ja juomaan paljon vetta, hiki virtaa!

Monday, September 10, 2007

5 ensimmäistä viikkoa Españassa

Tasan viisi viikkoa on taalla nyt tosiaan vierahtanyt ja vaikka mita on kerinnyt tapahtua. Fiilikset ovat vaihdelleet laidasta laitaan.. valilla on ollut aivan mahtavan mukavaa, valilla taas hurja ketutus paalla. Au pairiksi lahto kuitenkin oli jotain, mita olin suunnitellut niin kauan ja tahdoin todellakin kokea taman. Tiedan, etta ellen olisi lahtenyt, olisin katunut sita varmasti lopun elamaani. Lahtoa en kadu, palaan kuitenkin takaisin, luultavasti viela melko pian. Olen siis tassa huomannut, ettei tama lasten kaitseminen ole ihan minulle oikeata hommaa eika espanjan kieli edes kiinnosta niin paljon, kuin kuvittelin sen ehka minua kiinnostavan. On sita ihan mukava osata puhua ja silla parjaa monessa paikassa, mutta en mina siita mitaan ammattia itselleni halua. Luulenpa myos, etta vanhempani mielellaan tarvitsevat apuani muutossa lokakuun aikana (silla talomme on nyt vihdoin myyty). Aion siis nailla nakymin palata Suomeen jo tassa reilun kuukauden kuluttua, ellen aikaisemminkin. Suurimmat syyt siihen kuitenkin ovat ikava ja se, etta tiedan nyt lahteneeni liian nopeasti uudelleen reissuun Aasian kierroksen jalkeen. Koko taalla olon ajan on tuntunut, etta Suomi vetaa hurjasti takaisin puoleensa. Tekee jo mieli hankkia oma kamppa, ettia vakkariduuni ja sitten ensi syksyna mielellani lahtisin opiskelemaan jotakin. Kaiken kaikkiaan, mulla on todella vahva tunne siita, etta mua tarvitaan siella mahdollisimman pian. Tassa siis hieman pohdintojani mahdollisimman rehellisesti sanottuna, nyt voisin mahdollisimman tiivistetysti yrittaa kertoa viimeisen reilun kuukauden tapahtumista.

Sunnuntaina 5.8. neljan maissa aamuyolla lahdin kentalle pikkuveikkani Riken ja Antin saattelemana, lahto oli todella vaikea eika kyynelilta valtytty. Koneeseen silti paasin ja matka Barcelonaan sujui melko joutuisasti. Kymmenen maissa aamulla olin perilla Espanjan lammossa ja jouduin tunnin verran odottelemaan perhetta saapuvaksi. Yhdentoista maissa sitten Joanna ja lapset (Roberto 9 vee ja Pia 1,5 vee) kurvasivat lentokentalle, esittaydyimme ja lahdimme suoraan kentalta ajamaan heidan vuoristoasunnolleen muutaman tunnin paahan Barcelonasta lahelle Tarragonaa, pieneen vuoristokylaan nimelta la Febro. Matkan aikana juttelimme ja tutustuimme hieman toisiimme. Kaytamme siis lahinna englantia, silla Joanna on englantilais-ruotsalainen, mutta asunut kylla Espanjassa lahes koko ikansa. Minunkin espanja kun on vain lahinna alkeistasolla niin englanti tuntuu luonnollisemmalta. Perille paastyamme asettauduimme taloon, sain omakseni erillisen tilavan kesahuoneen, mika oli tosi mukavaa. Leikin lasten kanssa ja syotiin, ei kummempia. Ensimmainen paiva oli melko puuduttava ja fiilikset sekavat. Joanna on mukava ja pikkuinen Pia tosi suloinen ja helppo lapsi, mutta Roberto melkoinen katastrofi kun ei tottele helpolla mitaan.

Vietimme siis la Febrossa kolme ensimmaista Espanjan viikkoani, silla perheen aidilla oli juuri silloin toista lomaa ja Robertollakin tietenkin koulusta. Kyla oli erittain pieni, lapi vuoden vain 12 henkilon asuttama, kesalla noin 200 henkilon. Erittain hiljaista ja rauhallista aikaa nuo kolme viikkoa, elimme rennosti. Nukuimme ja soimme hyvin, kavin joka paiva kavelyilla kylan lahiymparistossa ja valilla lenkillakin. Juokseminen siina kuumuudessa ei tosin useasti houkuttanut, mutta kavelykin tekee hyvaa. Pian kanssa vietin paivia ja toki osittain myos Roberton, joka kylla joka ikinen paiva koetteli hermoja melko kovasti. Lueskelin muutaman hyvan kirjankin, kirjoittelin joka ilta paivan tapahtumista kalenteriini ja sen sellaista. Aina muutaman kerran viikossa kavimme isommassa kylassa Pradeksessa joidenkin kilometrien paassa la Febrosta ostoksilla ja paasin aina silloin myos nettiin, joka oli aina ihan luksusta. Meidan kylassa kun ei oikein ollut edes puhelimessa kuuluvuutta. Kavimme myos monena paivana vuoristojoilla uimassa, sielta loytyy aivan mahtavia jokia vesiputouksineen ja erittain puhtaine vesineen. Ensimmaisen viikon aikana teimme myos neljan paivan reissun Andorran lapi Ranskaan ajellen heidan tuttavaperheensa luokse, oli tosi mukavaa ja upeita maisemia Pyreneiden vuoriston lapi kun ajettiin. Toinen viikko kului normaalisti kylassa hengaten, ei ihmeempia. Viimeinen niista kolmesta viikosta vietettiin kolmisteen (mina, Pia ja Joanna), koska lasten isa Mario haki Roberton viikoksi luokseen Barcelonaan, ennen tata vietimme Roberton 9 vee synttareita 17.8. ja oli ihan mukavaa. Vanhemmat ovat siis eronneet tassa kesan alussa, joka toki myos vaikuttaa kovasti Roberton huonoon kaytokseen. Molemmat vanhemmat ovat erittain mukavia, mutta yhdessa ne eivat voi olla kovinkaan pitkaan tappelematta ja taalla ihmiset tappelevat oikein kunnolla, hirveata huutoa on ollut valilla ja inhoan sita. Se saa mut aina niin surulliseksi ja hermostuneeksi, saalittaa nuo lapsetkin kun joutuvat kuuntelemaan sellaista. Onneksi olen lahinna vain Joannan ja lasten kanssa, kun Mariolla on jo oma asunto muualla. Tosiaan, viimeinen viikko oli mukavin kun ei ollut Robertoa stressaamassa mun hermoja ja vikana viikonloppuna siella oli sellainen suuri kylajuhla (fiesta mayor). Paljon tapahtui: oli bandeja soittamassa, yhteisia ruokailuhetkia koko kylan voimin, sirkusta, tulishowta ja vaikka mita. Fiestan aikaan kylassa oli paljon nuoria ja tutustuin muutamiin tosi hyviin tyyppeihin, myos yhteen kundiin joka ei puhu paria sanaa enempaa englantia, joten espanjalla parjailtiin oikein hyvin. Itsehan ymmarran tosi paljon kun ihmiset puhuvat espanjaa, mutta oman puheen tuottaminen vain on vaikeampaa. Viimeisena viikonloppuna tuli siis juhlittuakin kivasti ja tykkasin kokonaisuudessaan kylla kylasta ja vuoristossa vietetysta ajasta :) Siina lyhyesti vuoristoajasta, kerron sitten kasvotusten asioista lisaa niille, ketka tahtovat kuulla.

Maanantaina 27.8. sitten lahdimme vihdoin kylasta ajelemaan kohti Barcelonaa, kavimme syomassa ja eraalla joella uimassa, sen sellaista. Lopulta 2 tunnin matkaan meni noin 9 tuntia.. ei tuon perheen kanssa mikaan ihme. Muuttavat aina mieltaan asioista eivatka pida mitaan kiiretta, tavallaan ihan hyva juttu, toisinaan ei. Meidan piti jo muutenkin aikaisemmin tulla Barcelonaan, mutta ei. Saavuimme tanne heidan Barcelonan kotiin vasta myohaan illalla, joten eipa siina muuta kuin iltapala ja nukkumaan. Ensimmaiset kolme paivaa taalla (ti,ke,to) menivat lahinna taloon tutustuessa, paivat Pian ja Roberton kanssa ollessa, rutiineihin totutellessa ja kaupunkia hieman yksin kierrellessa. Taalla tyoaikani siis on ma-pe noin 6 tuntia paivassa Pian kanssa aidin ollessa toissa, muuten olen illat ja viikonloput aina vapaa menemaan ja tulemaan miten huvittaa, Joanna on tosi rento. Ekan viikon taalla vietin siis tosiaan Roberton ja Pian kanssa, koska Roberton koulu alkoi vasta sitten seuraavalla viikolla (ma 3.9.) ja silloin oli hermot kirealla ne pari paivaa, kun se on vaikea tapaus. Hyvin kuitenkin selvittiin, joka paiva aamiaisen jalkeen kaytiin yhdessa isossa puistossa (Parc de la Ciutadella) ja siella pari tuntia leikittyamme tulimme lasten kanssa kotiin ja tein safkat yms. Hieman rasittaa taalla myos perheen pari viikkoa sitten ottama koiranpentu, onhan se suloinen mutta ulostelee ympari kamppaa ja vahingoittaa joka paiva Piaa jotenkin..raukkaa pidetaan taalla kerrostalokampassa ja sen terassilla lahes koko ajan. Olen kai koirille hieman allerginenkin kun naamaa kutittaa usein..ei kiva.

Sitten silloin perjantaina 31.8. tapasin ystavani Nikon ja hanen kolme kaveriansa tuolla La Ramblalla (Barcelonan suurin turistikatu) kun he olivat taalla viikon lomalla. Kavimme syomassa jossain ravintolassa ja jutskailimme, joimme hieman ja oli mukavaa. Lauantaina sitten paivan loikoilin poikien kanssa rannalla ja illalla tapasin Oulusta kotoisin olevan Anniinan, johon tutustuin netissa kun huomasin, etta han on muuttamassa tanne vuodeksi yliopistovaihtoon ja olimme sopineet tapaavamme. Lauantaina siis menimme sitten porukalla (ma, Anniina ja pojat) syomaan ja sen jalkeen eraan pienemman baarin kautta yhteen Barcelonan suurimmista diskoista, Razzmatazziin..se oli jotain melko massiivista, suuren suuri konserttihalli ja sitten varmaan ainakin 4 muuta puolta omine musiikkityyleineen. 3700 m2 ja vetaa noin 5000 ihmista, oli kylla loppupeleissa melko taynna ja alkoi ahdistamaan, mutta ihan kiva oli nahda sekin paikka. Sen jalkeen ollaan tosissaan Anniinan kanssa nahty joka paiva: lohotty rannalla, kierrelty kaupunkia, shoppailtu ja kayty vahan yoelamassa. Mahtava tytto ja tosi ihanaa on, kun tutustuttiin! Poikien kanssa toki hengattiin nyt tahan viime keskiviikkoon saakka, kun lahtivat sitten torstaina takaisin kylmaan Suomeen :/ Yhtena paivana kerittiin jo kayda porukalla katsastamassa la Sagrada Familia, eli Gaudin suunnittelema jattilaismainen kirkko jota on rakennettu jo reilusti yli sata vuotta, yksi Barcelonan keskeisimmista nahtavyyksista. Oli kylla upea, ei voi muuta sanoa. Niin paljon pienia yksityiskohtia ja mielikuvitusta on kylla kaytetty! Tama viikonloppu on sujunut mukavasti kun perhe lahti vuorille niin kamppa on ollut kokonaan mulla. Perjantaina vaan istuttiin Anniinan kanssa meilla salaattia syoden, roseviinia juoden ja keskustellen kuuteen saakka lauantaiaamuna. Sitten myohemmin lauantaina muutaman tunnin unien jalkeen raahauduttiin rannalle, iltapaivalla taas shoppailtiin vanhassa kaupungissa (jossa on niin paljon nahtavaa, upeita liikeita ja rakennuksia) ja illalla kokkailtiin meilla spaghettia, tomaattipohjaista tonnikalakastiketta ja vihanneksia. Nautittiin rommikolaa ja oli hauskaa, myohemmin yolla saatiin viela paahamme ihan yhtakkia lahtea johonkin baariin. Olimme ensiksi menossa yhteen isompaan klubiin, mutta viime hetkella vaihdoimme mielta yksien irlantilaiskundien ehdottaessa erasta pienempaa paikkaa, joka oli aivan mahtava ja Anniina tapasi siella heti yhden tosi mukavan miehen josta silla nyt on hyva kutina. Itse lahinna juttelin sen miehen kavereiden kanssa ja olivat todella mukavia, osasivat englantia vahan mutta lahinna espanjalla parjailtiin taas, mahtavaa! Paikka meni kiinni viiden maissa ja suunnistettiin Anniinan kanssa molemmat omiin koteihimme metroilla liikkuen (katevaa taalla). Tanaan olen lahinna siivoillut, istunut koneella ja Anniinan kanssa syotiin eilen tekemamme ruoka loppuun ja jalkkariksi sitruunajaateloa ja suklaacroissantteja, nam! Huomenna aamulla perhe tulee kai takaisin ja taas on tyoviikko edessa, on kylla melko helppoa hommaa nyt kun Roberto on koulussa ja on oppinut hyvin nama rutiinit. Eipa tassa hommassa saasta mitaan, kun viikossa saa 60 euroa palkkaa mutta silti, asuminen ja ruoka on ilmaista. Olen oppinut paljon karsivallisyytta ja osaan jo kokata vaikka mita hyvaa :) Eipa tama silti oikein ole mitaan unelmahommaa, vaikka helppoa onkin ja Barcelona on mahtava kaupunki. Kivaa on asua taalla hetki, mutta olen paattanyt palata takaisin Suomeen jo ensi kuun alkupuolella. Se vain tuntuu oikealta ja olen oppinut taalla ollessani paljon paremmin luottamaan tunteisiin, aina ei kannata edes ajatella jarjella kun tuntee usein kuitenkin paremmin.

Tama teksi vaikuttaa itsestani melkoisen sekavalta, joten luultavasti teistakin. Vaikea vain selittaa viiden viikon tapahtumia yhdella kertaa, paljon sain kerrottua, paljon jai viela sanomatta. Elama taalla on usein kummallista, mutta kivaa :)

Tuesday, May 15, 2007

Viimeiset päivät Bangkokissa..

Olen nyt palannut keväiseen mutta melko koleaan Suomeen. Tiistaina 15. päivä saavuin kotiin, joten olen jo hyvin kerinnyt palautua aikaerosta. Paljon on ollut tekemistä ja ystäviä nähtävänä, joten on tämä kirjoittelu hieman venynyt.

Reilu viikko sitten perjantaina kirjoittelin viimeksi ja netissä oleskelun jälkeen jätimme kuitenkin hieronnan väliin ja lähdimme Aten ja Mintyn kanssa shoppailemaan MBK-kauppakeskukseen. Itse en ostanut tällä kertaa mitään, Minty myi kännykkänsä ja Antti osti Mintyltä hänen noin vuoden vanhan i-podin noin 110 eurolla (30GB), ei mikään paha diili :) Monta tuntia MBK:ssa kierreltyämme palasimme Khao sanille ja suuntasimme Gulliver'siin nauttimaan muutaman olusen ja pojat pelailivat hieman biljardia. Parin tunnin jälkeen palailimme Antin kanssa majatalolle nukkumaan.

Lauantaina heräsin ensimmäisen kerran siinä yhdeksän maissa, toisen kerran kun heräsin ja katsoin kelloa, se olikin jo 11:10. Siinä tuli hieman kiire pakata kamat ennen majatalostamme (Marco Polo, Thanon Rambuttri) uloskirjautumista, joka oli määrä suorittaa kello 11:30. Hyvin kuitenkin kerittiin ja kuljetettiin tavaramme muutaman kymmenen metrin matka Four Sons Inn nimiseen hyvätasoiseen hostelliin (Rambuttrilla myöskin), josta olimme edellisenä päivänä varanneet itsellemme huoneen. Marco Polo oli halpa mesta, ilmastointi ja lämmin suihku 350thb/yö..mutta voi luoja niiden äänieristysten kanssa, niitä ei ollut!! Muutimme siis minulle jo ensimmäiseltä reissukuukaudelta tuttuun, hyvään hostelliin.. huone kuitenkin ihan hotellitasoa, 650thb/yö..ilmastointi, lämmin suihku, tv, pehmeä sänky, puhtaat lakanat ja hyvät äänieristykset! \o/ Muutettuamme lähdimme aamiaiselle ja sen jälkeen shoppailemaan J.J.Marketille, eli kyseessä on jättimäinen alue, jolla järjestetään joka viikonloppu Bangkokin suurimmat markkinat. Voitte varmaankin kuvitella, että sieltä löytyy lähestulkoon kaikkea mitä vain voi kuvitella. Siellä voisikin kuluttaa vaikka koko viikonlopun vain katsellen ja ihmetellen, siellä on kovin vaikea tarttua mihinkään ja tehdä ostoksia. Siellä oli myös liikaa ihmisiä ja liian kuuma, yllättävän hyvin sieltä kuitenkin tarttui loppupeleissä tavaraa mukaan. Markkinoilla kiertelimme siis kuuden hengen porukallamme, sillä tapasimme Mo Chitin skytrain asemalla sovitusti Hannan&Samin sekä Mintyn&Aten ja lähdimme yhdessä kiertelemään aluetta. Jossain vaiheessa kuitenkin huomasimme Antin kanssa olevamme kahdestaan ja tapasimme muut sitten neljältä sovitussa paikassa. Lähdimme markkinoilta Aten ja Mintyn kanssa Khaosanille (Hanna&Sami lähtivät omille teilleen) syömään ja sen jälkeen MBK:hon katsomaan Epic Movien (kohtalaisen huono parodia). Leffan jälkeen hurautimme tuktukilla Sukhumvitin Gulliversiin ja siellä pari tuntia istuskeltuamme lähdimme käymään mun ja Antin kämpillä hakemassa paperit RCA:n (Royal City Avenue) baareja varten. Sitten hurautimme kyseiselle baarikadulle, emme kuitenkaan päässeet suurimmille klubeille sisään läpsyjemme takia..olisi siis tarvittu kunnon siistit kengät, mutta eihän me sellaisia omistettu. Mentiin sitten yhteen pienempään baariin tunteroiseksi istuskelemaan ennen kuin kahden jälkeen lähdimme palailemaan kämpille.

Sunnuntaina myöhäisen aamupalan jälkeen lähdimme jälleen J.J.Marketille shoppailemaan, kahdestaan mentiin Antin kanssa. Muutaman tunnin verran siellä viihdyttiin, ennen kuin shoppailu-uupumus iski ja palasimme ostoksinemme kämpille. Hetken aikaa lepuutettuamme lähdimme vielä hankkimaan viimeisiä ostoksia Khaosanilta ja Rambuttrilta, söimme ja joimme oluset. Aterioinnin jälkeen suuntasimme jälleen Gulliversiin ja sinne Minty ja Attekin eksyivät, vietimme siinä viimeistä iltaa Aasiassa rauhallisissa merkeissä muutaman olusen ajan, kunnes lähdimme Antin kanssa kämpille.

Maanantaina heräsimmekin reissun viimeiseen päivään (ainakin minun osaltani, pojilla viimeinen päivä Aasiassa ennen Lontoota ja Saksaa)..makoiltiin jonkin aikaa ja heräiltiin rauhassa. Lähdettiin Antin kanssa aamupalan kautta kauneussalongiin, Antti parturin käsittelyyn ja minä niska-ja hartiahierontaan. Hieronnan jälkeen käväisin netissä odotellessani Antin uusien hiuksien valmistumista :) Tämän tapahduttua palailimme huoneeseemme pakkaamaan kamat mahdollisimman hyvin ja neljältä kirjauduimme ulos huoneestamme, jätimme kamat vielä hostelliimme säilytykseen ja lähdimme yhdessä puolentunnin jalkahierontaan. Kylläpä teki hyvää, ja pakko oli vielä ottaa ilo irti halvoista hieronnoista :D Tavattiin siinä myös Atte ja Minty, he halusivat vielä kierrellä hieman Khaosanilla ja me suuntasimme Antin kanssa johonkin ravintolaan istuskelemaan ja pelailemaan korttia aikaa tappaaksemme. Illalla seitsemän jälkeen otettiin porukalla taksi Mintyn asunnolle lähemmäksi lentokenttää ja vietimme siellä muutaman tunnin, kunnes oli aika ottaa taksi lentokentälle. Siellä näimme heti Hannan sekä Samin ja Merikan, jotka olivat saattamassa Hannaa. Juttelimme siinä vielä hetken porukalla, sitten Atte ja Minty lähtivät kahdestaan ulos sanomaan hyvästit toisilleen :( Minä, Hanna ja Antti siirryimme kansainväliselle puolelle ja Hannan sekä Antin osteltua joitakin karkkeja saattoi Antti meidät portillemme ja sanoimme heipat hänelle (mutta vain hetkeksi ;)..). Antti lähti Attea etsimään ja heidän lentonsa kohti Lontoota lähti joskus yhden jälkeen yöllä..ja sieltä he suuntasivat myöhemmin Saksaan viikoksi. Hannan kanssa hoidimme itsemme sisään Finnairin koneeseen, joka nousi taivaalle noin 00:20 tiistain (15.5.) puolella suuntana Helsinki-Vantaan lentokenttä.

Niin sitä istui sitten tämä tyttö neljän reissukuukauden jälkeen koneessa matkalla kotia kohti..paljon uutta nähneenä ja kokeneena, väsyneen haikeana mutta onnellisena. Tuntui, että on kiva palata kotiin mutta samalla pelotti kaikki vastuu mikä taas vierähtää harteille niin monesta asiasta. Lento sujui normaalisti, eli ihan hyvin...jutskailtiin Hannan kanssa ja katsottiin pari leffaa, nukuin muutaman tunnin, perussettiä. Tiistaina aamulla hieman ennen seitsemää olimme perillä Suomessa, porukat oli mua vastassa ja iskän ensimmäinen kommentti oli: "No eikös sulla nyt tän enempää tavaraa ole? Mä odotin jotain viittä rinkallista" :D Matkassa oli siis räjähtämispisteessä oleva rinkkani (19,7 kg) ja kahdeksan kiloa painava urheilukassi sekä käsilaukku. Kai mä sitten osasin hillitä itseni hyvin, olisihan tuolla ollut ostettavaa vaikka kuinka..mutta mitä sillä kaikella krääsällä loppupeleissä tekee? Vaatteita ostin melko paljon ja niitä ainakin tulee käytettyä, eikä tarvi ostaa täältä mitään kesävaatteita :D Siinä hetken aikaa juteltiin ja sitten oli aika sanoa heipat Hannalle, joka jäi odottelemaan Turkuun vievää bussia. Hurautimme porukoiden kanssa vanhaan tuttuun Järvenpäähän ja vanhaan tuttuun kotiini, purkailin kamojani pitkin päivää ja laittelin hurjasti kuvia koneelleni. Illalla lähdin moikkaamaan ystävääni Miiaa, tietenkin vanhaan kunnon Yanoon. En siis nukkunut tiistaina päivällä ollenkaan, ja näin sain hoidettua heti kerralla aikaeron pois päiväjärjestyksestä nukkumalla ti-ke yön normaalisti..ehkä hieman normaalia pidempään :)

Suomeen paluu on ollut yllättävän kivutonta, paitsi lentokoneen ilmastoinnista sain tietenkin kamalan nuhan ja kurkkukivun, joka ei vieläkään ole hellittänyt :/ Aluksi oli outoa, kun kaikki ihmiset taas puhuivat suomea ympärilläni ja pitääkin pitää vähän enemmän kuin toppi päällä, että tarkenee. Mahtavia tunteita tuli, kun sai taas heittää vessapaperia pönttöön ja vetää sen..saa vielä valita pienen tai ison vedon hädän mukaan \o/ Ihanaa on myös, kun saa taas koska vain kävellä omalle jääkaapille ja syödä mitä huvittaa..eikä siitä tarvitse joka kerta maksaa jotain. Saa myös nukahtaa omaan, pehmeään sänkyyn puhtaisiin lakanoihin..sitä olen kaivannut! Mahtavaa on ollut nähdä taas tärkeitä ystäviäni ja muitakin kavereita, vähän oli jo ikävä. Töissä en vielä ole käynyt, maanantaina olisi ensimmäinen työvuoro yli neljään kuukauteen..saas nähdä miltä tuntuu. Reissussa välillä alkoi jo tuntua pahalta, kun rahaa vaan menee mutta mitään ei tule. Ihan kivaa taas päästä tienaamaan :) Huomenna joutuu taas pitkästä aikaa siivoamaan omaa kotia, sitä puuhaa ei kyllä ole kaivannut ollenkaan! Ikävä tulee ainakin lämpöistä merivettä&merenalaista elämää ja upeita maisemia, huoletonta elämäntyyliä, paikallisia ystäviäni ja joitakin thaimaalaisia ruokia. Toki Suomessakin pääsee mereen (kylmää vettä), upeita maisemia löytyy (mutta erilaisia) ja thaimaalaisia ruokia voi opetella kokkaamaan. Niin reissussa kuin kotona ollessa on hyvät ja huonot puolensa. Kiva kuitenkin olla välillä kotona, kesän jälkeen sitten Espanjaan au-pairiksi :)

Neljä kuukautta meni kaiken kaikkiaan erittäin nopeasti ja yllättävän smoothisti, mitään pahaa ei tapahtunut, hyvää sitäkin enemmän. Sain muutaman uuden ystävän ja uusia kavereita, opin melko paljon thaita paikallisten ystävieni ansiosta, näin ja koin aivan unohtumattomia asioita (niin hyviä kuin huonojakin), maistelin paljon uusia ruokia, huomasin itsessäni piirteitä joita en ennen ole kunnolla tiedostanut, opin kärsivällisemmäksi ja vahvemmaksi, sain luettua muutamia hyviä kirjoja ja pysyin budjetissani!! \o/ Mikä parasta, uusi suhde syntyi reissun aikana (vaikka tapasinkin Antin jo ennen reissua, kerran) ja se teki reissusta ekstrakivan<3

Nyt ajattelin lähteä unten maille, koitan joku päivä vielä kasata tänne sellaisen plus/miinus-listan kaikenlaisista asioista. Kiitos kaikille, jotka olette jaksaneet seurata tätä blogia, toivottavasti on ollut antoisaa luettavaa..edes osittain ;D

Reissu on nyt ohi, mutta matka jatkuu.

Thursday, May 10, 2007

Koh Tao&Bangkok

Viime perjantaina netissa oleskelun jalkeen suuntasimme syomaan eraaseen raflaan siihen Sairee beachin "keskustaan". Aterioinnin jalkeen menimme toiseen raflaan katsomaan leffan The Night at the Museum, oli hyva ja hauska leffa :) Sielta suuntasimmekin yhdentoista jalkeen bungalowiimme ja unten maille.

Lauantaiaamuna vuokrasimme skootterin vuorokaudeksi ja lahdimme Antin kanssa kiertelemaan saarta. Kavimme muutamalla nakoalapaikalla ja katselemassa saaren eri rantoja ja uimassa. Joillekin rannoille paastaksemme oli ajettava melkoisen vaikeakulkuisia teita ja valilla jatimmekin skootterin suosiolla tien sivuun ja kavelimme rannalle. Iltapaivalla joskus viiden maissa suuntasimme takaisin huoneeseemme ja lahdimme viela omalle rannalle snorklailemaan, nyt tamakin homma oli helpompaa veden ollessa hieman korkeammalla :) Katselimme snorklailun paatteeksi viela auringonlaskun, joka ei tosin ollut kovin erikoinen..mutta natti se on aina. Pimean tullessa lahdimme huoneeseen suihkuttelemaan ja valmistautumaan illallista varten. Menimme nelisteen bungalowiemme lahella sijaitsevaan kivasti valaistuun rantaravintolaan syomaan merenelavia ja juomaan muutamat oluset. Aterioinnin jalkeen suuntasimme viela rannalta hieman poispain syomaan jalkiruoat eraaseen toiseen ravintolaan, sielta sitten masu taynna ja tyytyvaisena nukkumatin maille :)

Sunnuntaina herailtiinkin jo siina kahdeksan jalkeen ja pakkailtiin rinkkamme saaren toiselle puolelle muuttoa varten. Pakattuamme odottelimme viela hetken Samin ja Hannan saapumista omasta bungalowistaan toiselta puolelta saarta Laem Thian beachilta, jonne olimme siis mekin muuttamassa. Heidan saavuttua puoli kymmenen maissa kirjauduimme ulos O-Chai bungaloweistamme ja lahdimme porukalla aamiaiselle rannalla sijaitsevaan leipomoon (herkullisia safkoja!) ja miettimaan paivan tekemisia. Suunnitelmissamme oli lahtea porukalla Nang Yuan saariryhmalle (3 pienta saarta yhdistyy hiekalla) Koh Taon viereen. Hanna ja Sami kuitenkin paattivat jattaa reissun valiin hieman kalliin hinnan takia. Aamiaisen jalkeen menimme kaikki viela nettiin hetkeksi ja lahdimme sitten nelisteen (Antti&mina,Atte&Minty) yhden maissa pitkahantaveneella kaymaan Nang Yuanilla. Sinne paastyamme kapusimme ensiksi pitkat ja mutkittelevat portaat ylos yhden saaren huipulle nakoalapaikalle ihailemaan maisemia ja ottamaan muutamat kuvat. Alas paastyamme menimme rannalle ja snorklailemaan. Rantavesissa vilisi jos minkamoista kalaa, snorklaajaa ja sukeltajaa. Kolmen maissa lahdimme jo takaisin Koh Taon Sairee beachille ja nappasimme rinkkamme Sairee Hutin raflasta sailytyksesta, otimme taksin ja hurautimme Mae Haadin satamaan. Siella tapasimme taas Hannan ja Samin, kavimme kaupassa ja lahdimme korotetulla neliveto maasturilla (Laem Thianin omalla autolla) kohti Laem Thian beachia. Tie sinne on vaarallisin tie, minka olen ikina nahnyt.. sellaisia kivenmurikoita, kuoppia ja irtohiekkaa etta oksat pois! Matka kesti sellaisen puolisen tuntia ja sitten saavuimme Laem Thianiin. Rannalla siis on yksi ainoa resortti ja sen ravintola. Otimme siita 250 bahtin bungalowit hienolla merimaisemalla ja asetuimme kotoisasti uusiin bungaloweihimme purkamalla rinkat kokonaan. Taman tehtyamme kipaisimme rappuset alas rannalle ja snorklailemaan. Talla snorklailukerralla nain ensimmaisen kerran elamassani hain vapaana meressa, siella se viipotti menemaan pohjaa pitkin jossain 4-5 metrin syvyydessa allani. Oli aika hurja mutta erittain siisti kokemus. Kyseessa on siis blacktip reef shark, melko pieni ja lahes aina ihmiselle harmiton hailaji (http://en.wikipedia.org/wiki/Blacktip_reef_shark). Pimea tuli kuitenkin melko nopeasti ja siirryimme suihkun kautta ravintolaan syomaan. Illalla menin itse melko aikaisin nukkumaan hurjan vasymyksen takia, Antti lahti yksin hetkeksi istuskelemaan resorttimme baariin ja jutustelemaan saksalaisen homopariskunnan kanssa. Kompi sekin sielta mun viereen joskus yhdentoista jalkeen.

Maanantaina tuli herattya joskus siina seitseman jalkeen, silla sahkot menee poikki seiskalta ja niin myos tuulettimet sammuu..ja tulee KUUMA! Laem Thianissa oli sahkot paalla siis vain ilta kuudesta aamu seitsemaan. Aamupalan jalkeen paiva menikin sitten pitkalti rannalla auringossa makoillessa, snorklaillessa (jalleen haita ihmetellessa..) ja syodessa. Mitapa sita paljoa muuta tekemista hiljaisella yhden resortin rannalla olisikaan...eika kuulukaan olla. Siella oli tarkoitus lepuuttaa hermoja ja ruumista, hyvin onnistuikin :P Illalla olimme Antin kanssa aivan rattivasyneita ja nukahdimme tosi aikaisin (joskus seitsemalta..), herasimme joskus ennen puoltayota mutta jatkoimme lahes heti uniamme ihan hienosti aamuun saakka \o/

Tiistai meni samaan tapaan kuin maanantaikin, illalla tosin pelasimme porukalla korttia (peukkuaasia ja tikkipokeria) ja nautimme alkoholijuomia Pingpongin (resorttimme omistajan) baarissa, mukava nainen. Katselimme myos resortin kundityontekijoiden ja Pingpongin tulishowta..myohemmin illalla tuli myos itse kunkin koitettua tata tulella leikkimista ja hauskaa oli :) Kommimme sitten nukkumaan kai joskus puolenyon jalkeen.

Keskiviikkona aamu meni jalleen aamiaisen jalkeen rannalla makoillessa, kirjaa lueskellessa ja snorklaillessa. Puolenpaivan jalkeen lahdin kapuamaan rappuset ylos bungalowiimme suihkuttelemaan ja yhdelta lahdimme tyttojen kanssa kyydilla kaupunkiin hieman ostoksille. Pojat jaivat kukin bungaloweihinsa lepuuttamaan. Kaupunkiin paatyamme menimme Hannan ja Mintyn kanssa nettiin, sielta yhteen raflaan nauttimaan jaatelosheikit ja sitten kauppaan tekemaan tarpeellisia ostoksia (kuten uutta hammastahnaa, hammasharja, suihkusaippua yms..) ja ostin myos vedenalaisen kameran Antille hanen pyynnostaan. Palailimme rannallemme resorttimme taksikuskin kyydilla siina ennen viitta, soimme ja menimme kukin huoneisiimme lepaamaan pariksi tunniksi. Illemmalla kokoonnuimme jalleen raflassa, soimme ja pelasimme korttia muutaman tunnin (ja oluen) ajan. Jossain vaiheessa poikien puhe kaantyi inttikeskusteluksi (tai vaittelyksi..) ja Hanna lahti nukkumaan, mina lahdin lahes heti hanen perastaan omaan bungalowiimme kirjaa lukemaan (Blood Secrets, hyva kirja)
ja Anttikin tuli melko pian ylos nukkumaan.

Torstaina oli aika aamupalan jalkeen lahtea huoneeseen pakkaamaan kamat rinkkaan (viimeisia kertoja viedaan\o/) ja kirjautumaan ulos resortista. Taksikyyti Mae Haadin satamaan lahti kuitenkin vasta yhdelta..ja rinkat kannoimme ulos huoneista yhdentoista maissa. Siina oli siis muutama tunti viela aikaa istuskella, syoda ja kirjoitella viime hetken postikortteja :D Olen niin uskomattoman huono siina hommassa..anteeksi kaverit! Pari tuntia vierahtikin nopeasti ja yhden maissa heitimme rinkkamme maasturin lavalle ja nousimme sinne itsekin, puudutimme pyllyjamme jalleen puolisen tuntia erittain kuoppaisella ja vaikeakulkuisella tiella, pysahdyimme Sairee Hutissa hakemassa varaamamme liput kohti Bangkokia ja hurautimme venesatamaan. Siella odottelimme tunnin verran veneen lahtoa, sitten istuskelimme botskissa pari tuntia katsellen Casino Royal-leffaa..matka meni nopeasti ja noin 16.30 olimme perilla Chumphonin satamassa. Siella oli tunti aikaa syoda ennen bussin lahtoa kohti Bangkokia. Matka meni siina pari leffaa katsellessa ja nukkuessa. Viime yona kahden maissa olimme perilla Bangkokissa, bussi pysahtyi tahan Khaosanin alueelle ja loysimme Antin kanssa itsellemme nopeasti halvan majatalon Rambuttrilta (350 baht/yo, lammin suihku ja ilmastointi) ja kavimme nukkumaan siina kolmen maissa aamuyolla. Minty ja Atte menivat siis Mintyn luokse yoksi ja Hanna&Sami majoittuivat Samin serkun Merikan kampille.

Tanaan onkin jalleen perjantai ja herailimme Antin kanssa tuossa kahdeksan jalkeen. Yhdeksan jalkeen paasimme lahtemaan aamupalalle tahan Rambuttrille, missa majatalommekin siis sijaitsee. Kavimme myos katsomassa muutamia hieman hintavampia huoneita parissa eri hotellissa, silla ajattelimme hemmotella itsejamme viettamalla pari yota vahan hienommin :) Veimme myos Antin vedenalaisen kameran kehitettavaksi Kodakin liikkeeseen, toivottavasti kuvat olisivat hyvin onnistuneita! Sitten tulimme tahan nettiin ja kohta voisi lahtea hieronnan kautta shoppailemaan :)

Nelja yota enaa ja olen taas kotona..aika on mennyt alyttoman nopeasti.
Nahdaan pian, monia on kova ikava! <3

Thursday, May 3, 2007

Langkawi & Koh Phangan & Koh Tao

Tassapa onkin taas vierahtanyt jopa yli viikko siita, kun viimeksi kirjoittelin. Pahoittelen tapahtunutta, mutta Koh Phanganilla internetin kaytto oli niin luvattoman kallista, etten viitsinyt kirjoitella. Olemme nyt siis paasseet Langkawilta Koh Phanganin kautta Koh Taolle. Jatketaanpa nyt siita, mihin viimeksi jaatiin..

Viime viikon torstaina netissa oleskelun jalkeen lahdimme tosiaan huoneessa kaynnin kautta syomaan eraaseen vahan siistimpaan intialaisraflaan. Itse otin fish&chips annoksen, oli ihan hyvaa mutta puolethan siita jai syomatta kun masu oli viela hieman herkassa tilassa. Antti onneksi toimii melkoisen kiitettavasti jatemyllynani taalla reissussa, niin ei siita annoksesta sitten kovin paljoa jaanytkaan jaljelle :) Hyva niin, ei meinaan ollut ihan halvimmasta paasta se annos. Aterioinnin jalkeen kavaisimme huoneessa lepuuttamassa hetken aikaa ja lahdimme sitten kappailemaan laheiseen Debbie's placeen (irkkupubiin) pelailemaan korttia hetkeksi aikaa. Sen jalkeen siirryimmekin takaisin huoneeseen ja nukkumaan.

Perjantaina herattyamme ja aamu-uinnilla (+suihkussa) kaytyamme suuntasimme aamupalalle, sen jalkeen takaisin huoneeseen hetkeksi lepaamaan. Puolenpaivan jalkeen lahdimme kaupan kautta kappailemaan sellaisen alle kilometrin matkan Underwater Worldiin. Siella katselimme kaikenlaisia kaloja, seka pingviineja ja hylkeita. Oli siella joitain lintujakin, vaikkei ne mun mielesta sinne kuulunut jos miettii paikan nimea. Kaytiin myos katsomassa sellainen 3D naytos, oli melko lyhyt ja aika mitaansanomaton. Ihan kiva paikka kuitenkin, saatiin upeita kuvia ja nahtiin haita ja rauskujakin, ja nemoja<3 Lahdettiin sielta kavelemaan takaisin huonettamme kohti siina neljan tai viiden maissa..ei voi muistaa. Taidettiin siina levata muutama tunti ennen kuin lahdimme jalleen Debbie's placeen syomaan, juomaan ja korttia latkimaan. Siella viihdyimme reilun parin tunnin verran ja sitten kavelimme takaisin huoneeseen. Mina ja Atte menimme viela nettiin (Antti meni pakkaamaan rinkkaa ja nukkumaan)ja mulla oli tarkoituksena polttaa kuvia cd:lle, mutta se meni ihan plorinaksi kun poltto-ohjelmaan tuli jotain vikaa. Olin siis tunnin netissa oikeastaan ihan turhaan, sit vasytti niin paljon etten enaa jaksanut yrittaa polttaa niita kuvia ja lahdin pakkailemaan rinkkaa ja nukkumaan.

Lauantaina herailtiin joskus puoli kahdeksalta ja pakattiin nopeasti rinkat valmiiksi. Kahdeksalta tuli taksikuski hakemaan meidat, niin kuin olimme hanen kanssa sopineet edellisena iltana. Hurautimme sellaisen puolen tunnin matkan Kuah townin satamaan ja kavimme ostamassa liput 9.45 lahtevaan veneeseen kohti Satunia. Sen jalkeen menimme Aten kanssa Starbucks coffeehen aamupalalle Antin mennessa katselemaan, josko han loytaisi jotakin (verovapaata!) ostettavaa. Ennen botskiin nousua kavimme viela vaihtamassa lompakoihin jaaneet ringetit bahteiksi. Joku kolme tuntia hurautimme takaisin Thaimaan puolelle Satuniin, siella kirjauduimme sisaan Thaimaahan kolmannen (ja viimeisen) kerran tan reissun aikana. Satunissa ostettiin lippu (450 baht) minivaniin joka vei meidat Surat Thaniin, matkalla tosin vaihdettiin minivania pari kertaa ja se viimeinen ja pisin matka mentiin ihan reikapaa kuskin kyydissa. Se ei ollut kovin mukavaa menoa kun koko ajan sai pelata, etta koska rysahtaa :/ Se kyyti tuntui turvalliselta vain lahinna silloin, kun auto oli pysahdyksissa. No perille Surat Thaniin paastiin kuitenkin hengissa siina kuuden maissa ja kaytiin ostamassa liput (300 baht) yolauttaan kohti Koh Phangania. Lautta lahti kuitenkin vasta yhdeltatoista illalla, joten siina oli runsaasti aikaa kulutettavana. Kaveltiin lahimpaan hyvalta nayttavaan pizzeriaan (kun teki mieli pizzaa!) ja tilattiin ruoat. Pelailtiin siina odotellessamme jalleen tikkipokeria, sit pizzat tuli eika edes ollut kovinkaan hyvia..murr! Kylla sen nalkaansa kuitenkin soi..sit vaan juotiin kaljaa ja pelattiin korttia melko kauan. Siina yhdeksan maissa paatettiin siirtya jo lauttaan ottamaan paikat itsellemme ja nukkumaan. Lautta oli tietenkin ihan taynna porukkaa tulevien full moon partyjen takia, mutta korvatulpat korvissa sain nukuttua erittain ihmeellisen hyvin koko yon.

Herasin siina puoli kuuden jalkeen sunnuntaiaamuna ja vessassa kaynnin jalkeen herattelin Antin ja Aten. Kuuden maissa saavuimme perille Koh Phanganille, Thong Salan satamaan. Vetta satoi kuin saavista kaatamalla kun veneesta pois hypattyamme juoksimme lahimpaan taksiin. Pyysimme taksikuskia viemaan meidat Coral bungalowsiin Haad Rinin alueelle ja puolentunnin huristelun jalkeen olimme perilla. Coralissa oli arvattavastikin aivan taytta, joten kavelimme viereiselle tontille Rainbow bungalowseille ja sielta loytyi 300 bahtin perusbungaloweja aivan lahella rantaa. Majoituimme sinne ja menimme siihen rantaraflaan syomaan aamupalaa. Sen jalkeen menimme huoneisiimme suihkuttelemaan ja nukkumaan lisaa. Itse nukuin yllattavan pitkaan(melko hyvin nukutun yon jalkeen), jonnekin yhteen saakka paivalla. Sitten Hanna ja Sami tulivat skobella pihaan, he siis asustivat toisella puolella saarta rauhallisella Coconut beachilla. Hetken paasta saapuivat taksilla myos Minty ja Arceeya, jotka tulivat siis Bangkokista. Juttelimme siina hetken aikaa ja paatimme lahtea Haad Rinin keskustaan syomaan. Mina ja Antti seka Minty ja Atte vuokrattiin mopot ja lahdettiin sitten porukalla huristelemaan lyhyt matka keskustaan. Etsiskeltiin hetken aikaa jotain hyvaa ruokapaikkaa ja paadyttiin sitten eraaseen raflaan, osa meista otti falafelit ja oli melkoisen hintavat ja hintaan nahden melkoisen huonot. Huono valinta siis, mut aina ei voi voittaa. Kylla senkin nalkaansa soi ihan helposti. Aterioinnin jalkeen me tytot (mina,Hanna ja Minty..Arceeya oli nukkumassa) lahdettiin hieman shoppailemaan ja pojat lahtivat eraaseen toiseen raflaan katselemaan Borat-leffaa. Minun oli loydettava Antille synttarilahja seuraavaa paivaa varten eika ollutkaan kovin vaikeata, onneksi. Han oli jo muutamaankin otteeseen maininnut, etta "riippumatto on kylla ostettava pian". Katua ehka kolmekymmenta metria eteenpain kaveltyamme silmiini oikein pisti mahtava kirkkaan keltainen, hieno ja iso riippumatto ja sen ostamista ei sen kummemmin tarvinnutkaan pahkailla. Se siis lahti mukaan ja lahjapaperiakin oikein ostin :) Sen jalkeen loysin viela kivan mustan paidan ja punaisen minihamosen. Shoppailujen jalkeen suuntasimme poikien luokse ja siita lahdimme kuitenkin melkein heti Mintyn kanssa takaisin bungaloweillemme, Sami ja Hanna lahtivat ajelemaan takaisin saaren toiselle puolelle ja Antti&Atte jaivat katsomaan Boratin loppuun. Poikien palattua "kotiin", lepasimme hetken ja valmistauduimme iltaa varten. Suuntasimme myohemmin Coral bungalowsin raflaan allasbileisiin, mutta siella oli hieman liikaa ihmisia hieman liian humalassa (meidan makuun). Yhden bucketin (pikkuamparillinen alkomahoolia) juotuamme lahdimme (Antti&ma,Minty&Atte) ajelemaan Haad Rinin pikkurannalle (bileranta) jorailemaan. Palailimme takaisin joskus kolmen maissa ja menimme viela hetkeksi allasbileisiin jatkamaan. Vasy tuli kuitenkin melko nopeasti ja siirryimme bungaloweihimme nukkumaan.

Maanantaina herailimme siina kymmenen jalkeen ja toivotin Antille hyvaa 20 vee syntymapaivaa\o/ Lahdimme yhdessa aamu-uinnille ja sitten suihkun kautta aamupalalle oman majatalomme raflaan. Maksoin tietenkin molempien aamupalat (taman kerran, synttarien kunniaksi :D) ja syotyamme palasimme takaisin huoneeseen nukkuaksemme hieman lisaa. Siina hampaita pestessani oli naurussa pidattelemista, kun Antti hopotteli jotta "vois sitten paikkareitten jalkeen menna kaupungille ja ainakin se riippumatto taytyy nyt kylla ostaa.." Ennen nukkumaan kaymista hautasinkin Antin hetkeksi peiton alle muumioksi ja sytytin kynttilan palamaan, otin ison karkin nakoisen lahjapaketin esiin rinkastani ja vedin peiton pois Antin silmilta. Sitten katselin kun poika puhalsi kadella pitelemani kynttilan sammuksiin ja utelias ilme kasvoilla avasi paketin. Melkoisen onnellinen hymy levisi Antin naamalle kun sielta loytyi iso keltainen riippumatto ja ensimmainen kommentti taisi olla "wau! justhan ma vasta sanoin, etta pitaisi tanaan ostaa se riippumatto" :) Onnistunut lahjaostos! Taman jalkeen kavimme unten maille muutamaksi tunniksi, herattyamme lahdimme kaupungille ostamaan lisanarua jotta saataisiin riippumatto kiinnitettya bungalowiimme (sen oma naru ei oikein riittanyt..). Samalla keikalla Antti osti itselleen myos maskin (ostipa tietamattaan samanlaisen maskin kuin mulla), snorkkelin han oli loytanyt Phi Philta korallin paalta lepuuttamasta :D Sitten palasimmekin takaisin bungalowillemme ja kavimme virittelemaan riippumattoa terassillemme. Antti meni siihen ottamaan pikkuiset tirsat ja mina nukahdin sisalle. Herattyani lahdettiin Antin kanssa Coral bungalowsin raflaan syomaan ja itse soin erittain hyvan pihvin punaviinikastikkeella (kastike oli taivaallista), lisukkeena ranskiksia ja keitettyja vihanneksia. Syotyamme palasimme bungalowille ja paatimme Aten ja Mintyn kanssa lahtea hieman myohemmin kaupungille katsomaan Jackass 2-leffa. Erittain kovan vasymyksen iskettya paatimme Antin kanssa kuitenkin jaada nukkumaan. Sateinen ilma vasyttaa kummasti o_O

Tiistaina valkenikin sitten itse taydenkuunbileiden paiva. Aamulla herailtyamme menimme taas majatalomme raflaan aamiaiselle ja sitten kavimmekin pakkaamassa rinkkamme ja palauttamassa avaimet. Muutimme meinaan ihan viereiseen paikkaan (Coral bungalowsille vievan tien varteen sinisiin bungaloweihin) ja saimme sielta paljon siistimman bungalowin jaakaapilla samaan 300 bahtin hintaan. Myos Sami ja Hanna muuttivat kyseiseen mestaan ja Samin serkku Merika (joka asuu Bangkokissa ja saapui vasta tiistaina Phanganille)majoittui heidan kanssaan samaan huoneeseen. Siina muuttotohinoissa saimme myos kuulla, etta Arceeyan kotiin (Bangkokissa) oli murtauduttu ja han joutui lahtemaan takaisin Bangkokiin viela samana aamuna :( Siina taas makoilimme pitkin paivaa ja vetta satoi (niin kuin joka paiva). Kavimme Antin kanssa kaupungissa syomassa Same-Same raflassa ja nukuimme ennen bilettamaan lahtoa. Herasimme siina puolenyon jalkeen ja lahdimme kappailemaan (ma&Antti, Atte&Minty ja Hanna) kohti bilerantaa. Merika jai jo kampille nukkumaan, silla he kolme olivat aloittaneet bilettamisen jo aikaisin paivalla :D Saminkin tapasimme eraassa baarissa keskustassa ja lahdimme sitten kuudestaan rannalle bilettamaan. Joitakin tunteja biletettyamme Samille ja Hannalle alkoi tulla vasy ja he lahtivat pienten saatamisten (hukkasivat toisensa :D) jalkeen huoneeseen nukkumaan. Itse vasahdin siina viiden maissa ja kun tosiaan olen jo helmikuun full moonit nahnyt niin en jaksanut pidempaan olla, bileet ei ole kovin erikoiset mielestani. Lahdin yksin kappailemaan keskustaan ja kavin kaupassa, Antti ja Minty&Atte siis jaivat viela bilettamaan. Otin sitten Haad Rinin satamasta taksin bungaloweillemme ja menin nukkumaan.

Keskiviikkona herasinkin vain pari tuntia nukuttuani puoli kahdeksan maissa ja huomasin, etteivat kolme bilettajaa ole vielakaan palanneet takaisin. Kavin kyselemassa Hannalta,Samilta ja Merikalta josko heilla olisi nalka, silla oma vatsani kurni. Ei heilla kuitenkaan ollut, ja paatin kappailla 7/11-kauppaan joka onneksi sijaitsi melko lahella bungalowejamme. Ostin vetta, nakkeja ja jugurttia ja kavelin takaisin kampille. Talla valin Antti, Atte ja Minty olivat palanneet bilettamasta ja hetken jutustelun jalkeen kaytiin Antin kanssa nukkumaan. Herailin uudestaan siina kolmen maissa ja masu huusi taas ruokaa. Antin jatin suosiolla nukkumaan ja lahdin taas herattelemaan Hannaa,Samia ja Merikaa. Talla kertaa sainkin heidat lahtemaan mukaani ja mentiin Corallin raflaan syomaan. Siella reilu tunti istuskeltuamme palailtiin kampille ja kavin herattelemassa Antin. Pojalla olikin ihan armoton krapula.. :D Syotin sille jugurttia ja sitten se halusi lisaa jugurttia ja muutakin ruokaa joten lahdettiin kappailemaan kauppaan ja takaisin. Herkuteltiin bungalowissamme ja makoiltiin. Kaytiin nukkumaan melko aikaisin, varmaan yhdeksan maissa.

Torstaina ostettiin liput Koh Taolle vievaan veneeseen, kaytiin aamupalalla Corallissa, pakattiin rinkat ennatysvauhtia ja juostiin taksiin joka lahti 11.30. Paastiin Thong Salan satamaan siina puoliltapaivin ja noustiin veneeseen, joka oli tietenkin taas ihan taynna jengia, jotka fulareiden jalkeen tulee Koh Taolle rentoutumaan. Matka kesti pari tuntia ja aallot keinutti venetta ihan mukavasti. Perilla Taolla oltiin joskus ennen kolmea ja saatiin ilmainen kyyti yhden majatalon pihaan, kun mentiin katsomaan niiden huoneita. Siella kuitenkin oli halpoja huoneita vain, jos sukelsi..muuten torkeen kalliita. Otettiin siita sitten taksi Sairee beachille Sairee Hut nimiseen mestaan, mut niilla oli halvat huoneet taynna. Sitten pienen etsimisen jalkeen loydettiin Antin kanssa ihan siistit bungalowit 400 bahtia/yo ja varattiin siita kaksi bungalowia. Kaytiin hakemassa Minty ja Atte Sairee Hutin raflasta, jonne he olivat jaaneet syomaan. Syotiin siina Antin kanssa ennen kuin kannettiin rinkkamme pikkuisen matkaa rantaa pitkin bungalowiimme. Siina majoittauduttuamme kavimme viela porukalla iltauinnilla ja Antti snorklaili. Uipottelun jalkeen menimmekin suihkun kautta nukkumaan.

Tanaan herailimmekin melko aikaisin ja lahdimme porukalla nauttimaan aamiaista eraaseen rantaraflaan. Sen jalkeen lahdettiin Antin kanssa snorklailemaan, muttei siita oikein mitaan tullut kun vesi (ja sen takia korallitkin) oli niin matalalla ja pelotti, etta osuu koralleihin. Sade ja ukkonenkin alkoi jossain vaiheessa, niinpa paatimme lahtea suihkuttelemaan. Lepailimme hetken aikaa bungalowissa, ma lueskelin kirjaa ja Antti lepuutti riippumatossaan. Sit lahdettiinkin kappailemaan tanne keskustaan ja tultiin nettiin, siitapa onkin jo yli kolme tuntia ja aateltiin lahtea syomaan. Heissulivei!

Tuesday, April 24, 2007

Koh Lipeh ja Langkawi

Speedboat siis pysahtyi pikkuisen matkan paahan Koh Lipesta, silla paikalliset eivat paasta veneita rantaan..vaan kuljettavat 50 bahtin hinnalla pitkahantaveneella rantaan (tyyliin ui tai maksa..murr!). Eipa siina rinkkojen kanssa paljon huvittanut lahtea uimaan (vaikka mieli teki), joten maksettava oli ja saimme valita, menemmeko vilkkaammalle Pattaya rannalle toiselle puolelle saarta vai siihen edessamme nakyvalle hiljaisemmalle rannalle. Valitsimme hiljaisen ja kauniin rannan..valinta osoittautuikin jalkeenpain aivan oikeaksi. Katselimme siina muutamia huoneita Andaman Resortista..300 bahtin huoneet olivat melkoisen liian torkyisia ja paadyimme lopulta ottamaan 3 hengen huoneeksi tarkoitetun huoneen meidan koko porukalle :D Maksoimme siita yhteensa 900 bahtia..eli alle 200 thb per nuppi. Hyvin sinne mahtui nukkumaan, eipa niissa huoneissa muuten kauheesti viihtynyt. Majoittauduttuamme, uituamme ja suihkuteltuamme lahdimme kappailemaan paikallisten asutuksien valista ja lopulta pienta polkua pitkin keskelle viidakkoa Jack's Jungle baariin. Me Antin kanssa syotiin hyvat safkat ja muut vain joivat, olivat siis syoneet jo aikaisemmin. Tarkoituksena oli kavella Pattaya biitsille, mutta jamahdettiin siihen viidakkobaariin ja sitten alkoi uni painaa simmuja niin lahdettiin talsimaan erittain pimeata ja kuumottavaa polkua pitkin takaisin kimppakamppaamme kohti. Matka oli erittain hauska, kun koko ajan peloiteltiin toisiamme :D Kylla siella oikeastikin piti olla varovainen, silla saarella on tappavankin myrkyllisia hamahakkeja ja kaarmeita. Ei sentas mitaan jellonia. Perille huoneeseen kuitenkin paastiin ilman mitaan haavereita tai sydankohtauksia, mentiin viela resorttimme raflaan istuskelemaan ja tarkoitus oli pelata korttia. Lahdettiin Hanskun kanssa kaymaan huoneessa vessassa ja hakemassa kortit, mutta jumahdettiin takastulomatkalla juttelemaan suomalaisten Marikan ja Iljan kanssa (kun Marika huudahti meille jotta "onpahan tutun kuuloista kielta")..mukavia ihmisia, saimme heilta hyvia vinkkeja saarta koskien ja kuulimme mielenkiintoisia reissutarinoita.. pojat ilmestyivat siihen jossain valissa, kun olivat kyllastyneet odottamaan meita :D Hetki siina viela turistiin ja lopulta siirryimme meidan porukalla huoneeseemme ja kavimme koisimaan kaikki viisi natisti vierekkain <3

Sunnuntaina Marika kavi aamulla ystavallisesti tuomassa meille heidan kyntiloitaan ja antoi myos yhteystietonsa, silla he olivat lahdossa pois. Aamupalat syotyamme ja kamppia vaihdettuamme (Hansku ja Sami ottivat itselleen 500 bahtin bungalowin ja niin teimme sitten mekin, oltiin siis kolmistaan Hanskun ja Samin viereisessa bungalowissa..joka oli sama, mista Marika ja Ilja juuri aamulla lahtivat :P) osa porukasta kavi vuokraamassa snorkkelit ja maskit, osa kaytti omiaan. Lahdimme yhdessa snorklailemaan kohti rantamme edustalla sijaitsevaa pienta autiota saarta. Saaren edustalla naimme mita upeimpia kaloja, muutamia melko isojakin mohkaleita \o/ Siella oli pikkuisia nemojakin<3 Kerailimme saaren hiekkarannan pohjasta hienoja simpukoita ja nautimme elamasta :) Muut lahtivat takaisin pain nalan yllattaessa ja me Antin kanssa jaatiin viela hetkeksi tutkimaan vedenalaista ihmeellista elamaa ja lepuuttamaan rantahiekalla. Sitten snorklattiin takaisin omalle rannallemme ja suihkuttelujen seka hetken lepuuttelun jalkeen kaytiin Antin kanssa siina meidan resortin raflassa syomassa..muut siis olivat jo aterioineet. Taman jalkeen lahdimme porukalla kappailemaan sinne Pattaya biitsille ja totesimme tosiaan, etta ranta oli melko likainen eika miltaan osin yhtaan niin hyva kuin meidan hiljaisempi ranta. Emme kovin kauaa siella viihtyneet ja takaisin pain kavellessamme pysahdyimme syomaan pannukakut, siita hetken matkan paassa teimme joitakin hankintoja..itse ostin lapsyt. Sitten kavelimme kaupan (ostimme pullon Sangsom viskia) kautta resorttimme raflaan juomaan viskikokista ja latkimaan korttia, pitkasta aikaa \o/ Opetettiin Antin kanssa Samille ja Hanskulle tikkipokeri, Atte olikin jaanyt matkan varrelle Pooh baariin katsomaan MotoGP:ta. Siina siis pelailtiin muutama tunti mutta sitten itse kukin hyytyi ja paatettiin menna nukkumaan.

Maanantaina pidimmekin kunnon lepailypaivan: uimme, soimme, makoilimme, istuskelimme terassillamme ja nautimme bungalowimme alla asustelevan koiraperheen seurasta. Siina oli yksi aivan mekasuloinen pieni koiranpentu, sydan kylla suli kun sita katteli ja rapsutteli. Illalla sitten kavelimme (mina,Antti,Sami ja Hansku) taas kohti Jack's Jungle baaria, matkan varrella kavimme Antin kanssa ostamassa minulle, Antille ja Atelle seuraavaksi paivaksi liput Langkawin saarelle Malesian puolelle (820 bahtia!! auts!). Sitten menimme Jackin viidakkobaariin syomaan ja palailimme sielta jalleen sita pimeata ja kuumottavaa polkua pitkin resorttimme raflaan pelailemaan hetkeksi korttia ennen nukkumaan menoa.

Tiistaina olikin aika aamu-uinnin jalkeen pakata rinkat, kayda aamupalalla, sanoa hetkeksi heipat Hanskulle ja Samille, ottaa pitkahantavene Pattaya biitsin edutalla lilluvalle lautalle ja kuluttaa reilu pari tuntia musiikkia kuunnellen ennen Satunin satamaan saapumista. Siella kaytiin safkaamassa, leimattiin passimme ulos Thaimaasta ja hypattiin Langkawille vievaan botskiin. Siina taas pari tuntia kului hetken aikaa nukkuessa ja Malesiaan saapuvien papereita taytellessa. Saavuttiin Langkawin satamaan Kuah towniin siina neljan maissa ja leimattiin passimme sisaan Malesiaan. Haukkasimme pienta valipalaa siina satamassa ja otettiin taksi Cenang biitsille (yleinen turistibiitsi..mut melko rauhallinen silti tahan aikaan). Puolen tunnin matkan jalkeen rantakadulle paastyamme kulutimme melkein pari tuntia taksikuskimme kanssa majapaikkaa etsiessamme kun ei meinannut mitaan sopivaa loytya, lopulta jaimme eraaseen ihan hyvaa paikkaan aivan rannan viereen. Ollaan kolmisteen huoneessa, missa on ilmastointi ja telkkari..suihku on vahan kylma eika lavuaaria ole..sankyja on vaan kaksi ja ne on melko pienia, joten Atte nukkuu patjalla lattialla (huone maksaa 60 ringgettia eli noin 600 bahtia..kolmelle jaettuna ei oo paha). Suihkussa kaytyamme lahdimme hetkeksi nettiin (Atte kavi apteekissakin.. hakemassa laaketta pahaan ihottumaansa, punaisia kutiavia pisteita ympari kroppaa, ei tiedeta mista on tullut..ilmestyi siis jo Koh Lipella), sitten syomaan ja sen jalkeen siirryimmekin jo huoneeseen ja jossain valissa nukkumatin maille.

Keskiviikkona herasimme siihen, kun edellisen paivan taksikuskimme (joka vuokraa myos autoja) koputti oveemme puoli yhdeksalta, silla olimme sopineet, etta han ottaa meidat kyytiin aamulla Kuah towniin ja vuokraamme hanelta auton paivaksi. Olin laittanut meille kellon soimaan kahdeksalta, mutta olinkin unohtanut vaihtaa ajan tunnin eteenpain..koska Malesiassa kello on tunnin enemman kuin Thaimaassa. Kelloni ei siis herattanytkaan meita, vain taksikuskimme jolla oli kiire toihin. Ei siina muu auttanut kuin vetaista hiton nopeasti vaatteet paalle ja kiiruhtaa hanen autoonsa. Vuokrasimme auton 60 ringetilla vuorokaudeksi, ajelimme takaisin majatalollemme hakemaan kaikki tarpeelliset tavarat mukaamme ja lahdimme ajelemaan ympari saarta. Kavimme ensiksi Langkawi Cabel Carilla (eli kondoolilla) jossain yli 700 metrin korkeudessa vuorella, oli aivan mahtavat nakymat vaikka olikin hieman pilvista. Sitten ajeltiin yhdelle rannalle uimaan, sen jalkeen meinattiin menna katsomaan yhta upeata vesiputousta mutta eipa sielta paljoakaan vetta pudonnut kun oli hieman kuivaa :/ Sen jalkeen ajoin meidat krokotiilifarmille, muttei sitten menty sinnekaan kun mietittiin, etta ollaan nahty jo krokotiileja monta kertaa reissun aikana eika hintakaan mikaan kovin halpa ollut. Oli kylla ihan mielenkiintoinen kokemus ajaa autoa tien vasemmalla puolella, auton oikealla puolella (eli meidan repsikan paikalla) ja viela ekaa kertaa ajoin automaattivaihteista autoa. Yllattavan helppoa se kylla oli :) Pojat olivat kuitenkin sen verran enemman innokkaita ajamaan, etta saivat ajella muuten vuorotellen tata yhta patkaa lukuunottamatta. Krokofarmin edustalla jatskit syotyamme ajoimme ylos eraalle vuorelle ja kunnon rallia alas, siina tuli mulle pikkuisen paha olo masuun. Sitten ajeltiin katsomaan mustanhiekan rantaa (ei ollut kovin ihmeellinen ja puolet hiekastakin oli vaaleata..) ja sen jalkeen Kuah towniin syomaan. Sitten paatettiinkin hurauttaa takaisin kampille, matkalla nahtiin melko pahannakoisen onnettomuuden jalkia kun yksi auto oli katollaan ja nakyi siella joka vaantynyt ihminen kin olevan. Eipa viitsitty jaada sen tarkemmin pallistelemaan kun paikka oli muutenkin jo taynna ihmisia, eika mielenrauhakaan sen kummemmin jarkkynyt kun ei mennyt lahempaa katsomaan. Kun paastiin kampille, niin alkoikin sade ja mentiin Antin kanssa uimaan. Atte lahti talla valin yksikseen ajelemaan. Uimisen ja suihkuttelun jalkeen lepailtiin huoneessa, kunnes ukkonen ja salamointi alkoi olla niin upean kuuloista ja nakoista, etta meidan oli pakko menna rannalle sita katselemaan ja kuvaamaan. Taman jalkeen mentiinkin taas makoilemaan ja yritettiin saada unta, mulla kuitenkin mahakipu yltyi ja masu turposi kummallisen paljon. Jossain vaiheessa olikin sitten juostava vessaan oksentamaan ja toisestakin paasta tuli kamaa. Tata jatkui erittain pahana tuonne kolmeen saakka yolla, lopulta tuli kummastakin paasta enaa pelkkaa vetta ja oli tosi heikko olo. Jossain valissa sitten vetta juotuani huomasin, ettei se enaa tullutkaan heti pihalle ja sain nukahdettua.

Tanaan aamulla oli jo ihan hyva olo, kavin kaupassa ostamassa jugurttia ja soin sen, hyvin pysyi sisalla. Kaytiin Antin kanssa aamu-uinnilla ja sitten Aten tultua palauttamasta autoa lahdettiin yhdessa aamupalalle, soin lautasellisen hedelmia ja sisalla ovat nekin pysyneet. Sen jalkeen mentiinkin taas huoneeseen lepuuttamaan ja nukahdettiinkin muutamaksi tunniksi, sit tultiinkin tahan nettiin ja nyt lahdetaan jalleen tayttamaan masujamme.

Ylihuomenna olisi tarkoitus lahtea kohti Koh Phangania ja siella nahdaan luultavasti taas Hansku ja Sami..sielta luultavasti sitten seuraavan kerran. Heip _o/