Monday, February 26, 2007

Vietnam (Hanoi,Nha Trang&Hoi An)

Viikko sitten kerkesin viimeksi kirjoittelemaan ja paljon on siinakin ajassa kerennyt tapahtua. Maisemat ovat vaihtuneet Thaimaasta Vietnamin puolelle ja taallakin on tullut jo nahtya kolmea eri kaupunkia. Viime keskiviikkona herailin kuuden maissa noin kolmen tunnin younien jalkeen, pitihan sita viela tiistaina lahtea Mintyn, Arceeyan ja Heikin kanssa hieman juhlimaan ja hassuttelemaan. Keskiviikkona kuitenkin piti ennen seitsemaa olla siina melko lahella meidan hotellia sijaitsevan matkatoimiston luona odottelemassa lentokenttabussia. Lopulta noin varttia yli seitseman joku neitonen tuli siihen ovelle huutelemaan etta "airport airport!" ja siitahan sitten nousi minun lisakseni kaksi kundia ja lentokenttabussimme osoittautui normaaliksi taksiksi. Mikas siina, taksikyyti kentalle 140 thb, ei valittamista. Kentalle paasin ja koneeseen nousin, lennettiin Laosin yli ja laskeuduttiin noin puolitoistatuntia nousun jalkeen Hanoin lentokentalle Vietnamiin. Lento sujui ihan mukavasti, kuuntelin vahan musiikkia ja soin purkkinuudelikeiton ja leivan, siinahan se sitten menikin. Hanoin kentalla kyselin josko olisi Nha Trangiin lentoa samana tai seuraavana paivana, mutta lentoja sinne on vain yksi paivassa ja molempina paivina taynna. Vietnamissa oli tuolloin viela menossa TET eli kiinalaisten uudenvuoden juhlapyhat, joten kaikki kulkuvalineet ovat tuolloin muutenkin melkolailla taynna. Paatin sitten ottaa taksin kentalta suoraan Hanoin juna-asemalle ja nain tein. Kuski ei edes ymmartanyt minne halusin vaikka nyokyttikin iloisesti paataan ja hymyili, ensiksi han vei minut pankin eteen ja sanoi "money", mutta olin jo nostanut kentalta rahaa ja aloin sitten elekielella esittaa junaa ja yritin selittaa etta "train station, I want to go to Nha Trang, tsuku tsuku,toot toot". Lopulta kuski soitti kaverilleen joka puhui hyvaa englantia ja selitin sitten hanelle puhelimessa mihin haluan ja etten suostu maksamaan niin paljon kuin mittarissa lukee,koska kuski on kierrellyt ympari kaupunkia kun ei ole tajunnut mihin haluan ja kaveri sitten selitti taman kuskille ja BING, paasin hetkessa juna-asemalle ja maksoin vahemman kuin mittarissa luki ja kuski vain hymyili ja hoki "okey,okey". Taksimatkakin siis jo oli mielenkiintoinen kokemus, kuskin toilailuiden lisaksi nain niin stereotypisia vietnamilaisia maisemia, juuri niita paikallisia riisipelloilla kartiohatut paassa yms. Ihastuneena katselin maisemia, olin niin innoissani paastessani vihdoin reissuni toiseen maahan, Vietnamiin. Juna-asemalle siis vihdoin paasin ja marssin suoraan lipunmyyntiluukulle ja sain kuulla, etta vasta illalla yhdeltatoista lahtevassa junassa on tilaa. Ostinpa sitten lipun siihen, maaranpaana siis Nha Trang. Lipun ostin noin kahdelta paivalla, joten aikaa junan lahtoon oli sellaiset mukavat 9 tuntia. Istuskelin hetken asemalla, sitten jatin rinkkani sinne sailytykseen ja lahdin kappailemaan ympari Hanoita. Kiljuva nalka pakotti heti aluksi etsimaan ruokaa ja pysahdyinkin eraaseen katukeittioon nauttimaan nuudelikeitosta sianlihan ja vihannesten kera, hyvaa oli ja halpaa! Ihmiset oli mukavia, kaikki muut tietenkin paikallisia paitsi mina. Siina sitten noin tunnin istuskeltuani lahdin jatkamaan matkaa, kavelin vain minne huvitti ja yhdessa kadunkulmassa nain viihtyisan nakoisen Relax barin ja pistaydyin tappamaan aikaa muutaman olusen, eli minulla noin puolentoista tunnin, verran. Sen jalkeen etsin lahes ainoan avoinna olevan kaupan (TET) paikallisten neuvojen avulla ja ostin pikkusen evasta junamatkaa varten: pari vesipulloa, omppuja ja kekseja. Sitten kavelinkin pikku hiljaa takaisin asemalle odottelemaan. Muutama paikallinenkin uskaltautui juttelemaan minulle englantia, molemmat miehia, yllari sinansa. Ensimmaisen kanssa kerkesin jutella vain hetken ennen kuin hanen junansa lahti, toinen mies olikin sitten sitkeampi tapaus. Bien, veikkaisin noin 30-35 vuotias, opetti minulle kylla mukavasti muutamia sanoja vietnamiksi ja jutteli aluksi ihan normaaleja juttuja kunnes alkoi muun muassa ehdottaa hierontaa kun hieman venyttelin jalkojani ja lopulta han niin sanotusti otti ja kosaisi minua :D Antoi puhelinnumeronsakin ja jopa kaksi eri sahkopostiosoitetta ja vannotti minua ottamaan yhteytta kun palaan Hanoihin..mm "yes yes ofcourse" :D No se siita. Juna lahti ajallaan ja loysin oikean vaunun, oikean hytin ja oikean nukkumapaikankin. Samassa hytissa kanssani sattui olemaan alaskalainen Sara joka oli tavannut asemalla pari aussikundia, niinpa lahdettiin sitten Saran ja poikien kanssa istuskelemaan ravintolavaunuun ja juttelemaan kokemuksistamme muutaman olusen kera. Muutaman tunnin istuskelun jalkeen alkoi uni kuitenkin painaa silmia niin pahasti, etta lahdettiin Saran kanssa hyttiin nukkumaan. Hytissamme oli siis kuusi sankya mutta kymmenen ihmista, viisi aikuista ja viisi lasta. Mukavan tiivista siis, paikalliset olivat kuitenkin tosi mukavia ja lapset suloisia. Torstaina aamulla herasin siihen kun Sara heratti ja sanoi heipat, han jai jo aamulla Hueen niin kuin aussipojatkin. Itsellanihan oli viela iltaan asti aikaa. Paiva meni lahinna makoillen, nukkuen, musiikkia kuunnellen, kirjaa lukien ja maisemia katsellen. Paivan aikana oli kaksi ateriaa jotka kuuluivat junalipun hintaan, paikallista hyvaa ruokaa: riisia, jotain lienta ja erilaisia lihoja ja vihanneksia \o/ Lopulta noin kello 21.40 torstaina illalla juna pysahtyi Nha Trangiin ja hyppasin pois kyydista, 22 tuntia ja 40 minuuttia junassa lusimista riitti silla kertaa.

Antti oli vastassa asemalla ja otettiin taksi kohti majapaikkaamme Blue Housea, siella Attekin oli netissa surffailemassa. Kaytiin siina illalla viela syomassa ja sitten huoneeseen nukkumaan. Perjantaina herailtiin jo aikasin, puoli kahdeksan maissa, silla kahdeksalta tuli minibussi hakemaan majapaikan edesta ja suunnattiin kohti satamaa. Sielta veneella merelle ja tehtiin kaksi sukellusta, pojat suorittivat owd-kurssia ja ma lahdin mukaan vaan huvikseen, eipa ollut kallista kun vain 35 usd/2 dyykkii ja safka. Sukeltaminen oli aivan mahtavaa kun viimeksi kerkesin Koh Taolla suklailemaan, nahtiin vaikka mita kivoja kaloja ja upeita koralleja, hauskaakin oli kun vahan hassuteltiin siella. Retki tehtiin Sailing Club Diversien kanssa ja meilla oli suomalainen mukava instructori Milla messissa. Sukellusten valissa oli ruokana riisia ja lihakasviskastiketta, patonkia ja hedelmia. Takaisin maihin palailtiin siina kahden maissa ja lahdimme huoneelle hieman lepailemaan. Pojat lahtivat ennen viitta sukellustoimistolle tekemaan kurssin loppukoetta ja mina menin nettiin, tassa blogisivustossa oli kuitenkin silloin ongelmia enka paassyt kirjoittamaan teille kuulumisia :( Pojat palasivat huoneelle siina seitseman maissa vastavalmistuneina sukeltajina, tokihan sita piti sitten lahtea juhlimaan ja suuntasimme Shortyn baarin (pelasimme vahan bilista ja juotiin muutamat vodkaredbullit) kautta Sailing Clubille jorailemaan :) Suht aikasin alkoi uni kuitenkin painaa mun ja Antinkin simmuja ja lahdettiin kampille nukkumaan, Atte jai viela jatkamaan iltaa ja tulikin "kotiin" vasta joskus aamuyolla.

Lauantaina nukuimmekin sitten pitkaan, jonnekin yhteen. Kavimme aamupalan jalkeen hommaamassa junaliput sunnuntai-maanantai valiseen yojunaan kohti Danangia, josta oli tarkoitus jatkaa bussilla Hoi Anin kaupunkiin. Taman jalkeen lahdimme rannalle makoilemaan ja uipottelemaan, ostettiin hedelmasalaatti yhdelta myyjalta koska se oli niin hauska etta sai ainakin mut nauramaan vedet silmissa lahinna keskustelunavauskommentillaan: "Heeehhhhehihihihehheihiiii one girl, two boys, HAPPYHOUR, buy one get one free!! Hiihhhiihihiiii!!!" eipa siina voinut muuta kuin reveta nauruun ja ostaa hedelmasalaatti :D Auringon laskettua menimme takaisin huoneeseen ottamaan pikku paikkarit ja kun nousimme ylos siina kahdeksan maissa olikin taas masu ilmoittamassa kovasta ruoanpuutteesta. Etsiydyimme turkkilaiseen ravintolaan, jossa me kaikki kolme tilasimme aivan mahtavat (ja hurjan kokoiset) Iskender kebabit oikeasta lampaasta ja aidoilla turkkilaisilla mausteilla, nam!\o/ Aterioinnin jalkeen suuntasimme olusille 007-nimiselle klubille, joka sijaitsee sopivasti aivan hotellimme lahistossa. Musiikki pauhasi taysilla ja mua alkoi vasyttaa yhden kaljan jalkeen, joten lahdin nukkumaan ja jatin pojat jatkamaan iltaa keskenaan.

Sunnuntaina aamulla kaytiin koneilla ja safkattiin aamupala, sen jalkeen kaytiin pakkaamassa rinkat ja kirjauduttiin ulos huoneesta. Kamat saatiin jattaa kuitenkin siihen hotellin respaan kun oli viela paiva aikaa hengailla Nha Trangissa. Lahdettiin sitten vesipuistoon muutamaksi tunniksi riehumaan, sen jalkeen Crazy Kimiin tunnin jalkahierontaan ja sitten City Pizzaan syomaan herrrkulliset pizzat. Sitten paatimme viela hemmotella itsejamme lisaa ja suunnattiin eraan hotellin sauna-steam-jacuzzi osastolle, jossa siis ravattiin saunassa, hoyrysaunassa ja poreammeessa sellaisen kahden tunnin verran, voi veljet kun oli nannaa! Taman jalkeen suuntasimme viela safkaamaan herkulliset nachot tutussa meksikolaisessa ja sitten haettiin hotellilta kamat ja kiidettiin taksilla juna-asemalle. Junan piti lahtea vahan kahdeksan jalkeen mutta se olikin pari tuntia myohassa, eipa siina muu auttanut kuin istuskella ja odotella, eipa tosin haitannut yhtaan. Juna tuli ja sit se vei meidat pois. Istuttiin ravintolavaunussa pari tuntia, pelattiin korttia ja juotiin vahan bissee. Maistuipa uni sen jalkeen hyvin siella kolmannen kerroksen kovalla patjallakin :D Aamulla seiskan maissa oltiinkin perilla Danangissa ja paatettiinkin hypata taksiin kun saatiin hyva tarjous, mentiin samalla kyydilla yhen ruotsalaisen kundin ja yhen kiinalaisen naisen kanssa, 40 000 dongii per nassu, eli joku 2 euroa ja paastiin Hoi Aniin noin 25 kilometrin matka. Majoituttiin taksikuskin suosittelemaan paikkaan vaikkei nyt kovin halpa ollutkaan. Ei paha diili kuitenkaan, 18$/yo eli 6$ per nuppi.. ilmastointi, lammin suihku, kylpyamme, minibaari, telkkari, ilmainen netti, polkupyorat ja aamupala. Mentiin sitten jatkamaan unia huoneeseen, mutta ei enaa vasyttanytkaan. Atte kylla nukkui sikeasti varmaan viisi tuntia, me Antin kanssa mentiin uima-altaalle polskuttelemaan. Sitten puolenpaivan jalkeen lahdettiin keskustaan syomaan ja kiertelemaan toria, kaytiin jatskilla ja sit tultiin takas huoneelle joskus kuuden jalkeen. Uni painoi silmia kun ei aamulla ollut saanut unta, joten tuli sitten makoiltua koko loppu ilta ja jossain vaiheessa sita sitten nukahtikin ja hyvin nukutti yon yli, vihdoinkin. On ollut hieman ongelmia tuon nukkumisen kanssa, en sitten tieda johtuisiko lariameista vai mista. Tanaan sitten herailtiin, kaytiin aamupalalla, makoiltiin ja nukuttiin vahan lisaa ja sitten tultiinkin koneille. Kohta lahdemme varmaankin joenvarrelle istuskelemaan, vois korttia vahan pelata ja juoda muutamat tuopilliset :) Taalla Hoi Anissa on aikalailla sopiva ilmasto, ei tuskaisen kuumaa mutta ei yhtaan viileakaan. Nyt on pilvista, mutta ei sada. Mukavaa on ollut ja sama meno jatkuu.. huomenna ajateltiin lahtea Danangiin ja koittaa saada junaliput Hanoihin, jos ei onnistu niin jaadaan yoksi Danangiin mutta kylla ma luulen etta junassa on tilaa, jossain niista lukuisista junista jotka paivassa sinne kulkee :) Huh olipahan taas asiaa kun ei ole viikkoon kerinnyt kirjoittaa, nyt on tehtava taas suoritettu ja ajattelin liueta suihkuun.