Monday, March 5, 2007

Hoi An,Danang,Halong Bay&Hanoi

Tiistaipaiva tosiaan jatkui mukavasti joenvarrella halpaa olutta siemaillen, hyvin syoden ja korttia pelaillen (tikkipokeria). Myohemmin illalla siirryimme venekyydilla laheiseen Lighthouse Cafeeseen, jossa otimme muutamat drinksut ja katselimme maisemia, sitten palasimme samalla veneella takaisin Hoi Anin keskustaan. Kiertelimme muutaman tunnin baareissa kunnes Antin kanssa vasahdimme ja lahdimme nukkumaan, ilmestyi se Attekin koisimaan muutaman tunnin kuluttua. Keskiviikkona hotellista uloskirjautuminen jai jalleen kerran viime tippaan, paria minuuttia ennen puoltapaivaa saatiin rinkat raahattua ulos huoneesta :D Taman jalkeen kappailimme bussiasemalle ja lahdimme huruttelemaan paikallisbussilla kohti Danangia. Matkalla pysahdyimme katselemaan tienvarteen jarjestettya kukkotappelua, silla bussikuski halusi jaada seuraamaan touhua ja hyva niin, silla itseanikin on kiinnostanut nahda kukkotappelua. Taistelu oli melko rajun nakoista, vaikka emme (ehka hyva niin) loppuun asti voineet tappelua jaada seuraamaan, silla bussi jatkoi taas matkaa, ja reilun tunnin jalkeen olimmekin taas Danangissa. Sinne paastyamme otimme suunnan kohti juna-asemaa, josta hoidimme itsellemme nukkumapaikat seuraavan yon junaan ja jatimme rinkkamme muutamaksi tunniksi sailytykseen asemalle. Kavimme syomassa ja juomassa Danangin keskustassa, joka osoittautuikin astetta vaikeammaksi tehtavaksi, koska ei meinattu loytaa raflaa koko kaupungista o_O Ensiksi menimme syomaan eraaseen paikallisten suosimaan mestaan, josta siis sai vain yhta ateriaa: riisipaperia, laskisiivuja, lihaa, salaattia ja kuivaa leipaa. Neljasta ensimmaiseksi mainitusta oli siis tarkoitus kaaria sellainen rulla..kun jatti sen valkoisen laskisiivun pois valista niin oli ihan syotavaa..mutta silti, yok! :D Sen jalkeen etsimme sitten joen rannasta kunnollisen ravintolan ja kavimme syomassa toiset ateriat :) Taman jalkeen menimme kuuden maissa takaisin asemalle odottelemaan junan lahtoa. Juna oli kuitenkin taas kerran myohassa, joten istuskelimme asemalla pari tuntia apinoiden ja musiikkia kuunnellen.. :D Viimein junaan paastyamme kavimme viela syomassa iltapalaksi herkulliset nuudelikeitot ja menimme makuuvaunuumme vetamaan sikeita. Hard sleeper-pedit olivat talla kertaa kovempia kuin aikaisemmilla kahdella junamatkallani Vietnamissa ja ilmastointi oli jaatavan kylmalla yolla, hyrr! :/ No ei siina muu auttanut kuin vetaa hupparia ja pitkia poksyja paalle, peitto korviin ja unta palloon.

Torstaiaamupaiva menikin leppoisasti junassa maisemia katsellen ja musiikkia kuunnellen. Kavimme myos ravintolavaunussa syomassa aamupalaksi nuudelikeitot, talla kertaa ne kuitenkin oli tehty riisinuudelista (joka on siis tietenkin yleisinta Vietnamissa) eika ollut niin hyvaa kuin illalla saamamme munanuudeli-lihakeitto..mutta hyvaa se oli sekin. Hanoihin saavuimme pari tuntia aikataulusta myohassa, eli kahden maissa. Saimme heti asemalla hyvan tarjouksen hotellista ($13 ilmastoitu huone lampimalla suihkulla ja kahdella sangylla), joten saastyimme taas etsimisen vaivalta. Hotellilta varasimme heti liput seuraavana aamuna (eli perjantaina) alkavalle kolmen paivan (kahden yon) Halong Bay -retkelle ($50..kalliimpi vaihtoehto). Selvitimme myos mun viisumiasian, silla tulin vain tanne sen parin viikon ilmaisen ajan turvin :D Mun viisumihan menee vanhaksi 6.pva (eli tanaan)..ja lisa-aikaa ei viisumiin saa kuin kuukauden minimissaan, ei siis pysty vain muutamaa paivaa ottamaan kohtuuhintaan. Poikien viisumit menee umpeen vasta 10.pva mutta lahdetaan kuitenkin jo tanaan kohti Laosia. Asioiden selvittelyn jalkeen lahdimme syomaan vanhan kaupungin keskustaan. Aterioinnin jalkeen otimme pari cykloa, joiden kanssa kiersimme laheisen jarven ympari ja ihastelimme maisemia, taman jalkeen tulimme takaisin hotellille ja paatimme lahtea elokuviin. Kavimme katsomassa komediamusikaalin 'Dreamgirls', tykkasin kylla elokuvasta paljon enemman kuin olin kuvitellut, hauska ja hyvat musiikit, aanet olivat kuitenkin joissain kohti "hieman" liian kovalla. Leffan jalkeen otettiin taksi takasin kampille eika sitten jakettukaan enaa lahtea minnekaan iltaa viettamaan.

Perjantaiaamuna lahdimme kahdeksan maissa hotellilta bussin kanssa kohti Halong Citya. Retkella oli oppaamme Hienin ja meidan lisaksi mukana kuusi ranskalaista, ruotsalaiset Bjorn ja Frida seka amerikkalainen Rose (joka oli varmaankin viides Koreassa englantia opettava jonka olen reissussa tavannut). Neljan tunnin bussimatkan jalkeen saavuimme viimein Halong Cityyn, jossa vaihdoimme bussin veneeseen ja jatkoimme kohti Halong Bayta. Taytyy sanoa, etta vaikka paikasta on nahnyt kuvia etukateen, on se kuitenkin nahtava omin silmin.. silmankantamattomiin meresta pystysuoraan nousevia jykevia ja upeita harmaanvihreita kallioita ja saaria, siella taalla saarissa pikkuisia tyhjia hiekkarantoja..wow! Siella me pujottelimme veneemme kanssa lohkareiden valeista, mietittiinkin monta kertaa reissun aikana, etta kuinka helppo sinne olisi eksya, joka puolella silminkantamattomiin samannakoisia kallioroykkioita. Ensimmaisena menimme katsomaan hienoa kallioluolastoa, jossa kiertelimme pari tuntia ihastellen meriveden tuhansien vuosien saatossa muotoilemia mahtavia veistoksia. Taman jalkeen soimme lounaan veneella, eteemme kannettiin merenelavia (katkarapuja, kalaa, kalmaria ja mustekalaa), currypossua, seka ranskalaisia ja riisia. Herkullista oli silloin, sunnuntaina lahes koko ajan samanlaisena pysynyt ruokavalio alkoi jo hieman tokkia. Lounaan jalkeen pidimme pienen lepotauon, jonka jalkeen saimme veneesta hytit (perushytit parilla sangylla, tuulettimella ja lampimalla suihkulla) ja ajelimme toiseen paikkaan kajakoimaan. Olimme kuitenkin aikataulusta hieman myohassa ja kajakoiminen piti siirtaa pimean takia seuraavaan aamuun, joten siirryimme suihkun kautta illalliselle. Aterioinnin jalkeen istuskelimme sitten veneen 'ravintolassa' pari tuntia korttia pelaten (opetimme Bjornille ja Hienille tikkipokerin) ja jutellen. Menimme Antin kanssa jo suht aikaisin nukkumaan seuraavan aamun aikaisen heratyksen vuoksi, olimme siis samassa hytissa, Atte nukkui Rosen kanssa.

Lauantaiaamuna nousimme kahdeksalta aamupalalle jonka jalkeen paasimme tutkimaan ymparistoamme meloen, aikaa tahan tosin oli vain puoli tuntia..liian tiukka aikataulu oli reissulla muutenkin koko ajan. Melomisen jalkeen alettiin heti hoputtamaan, etta kamat kasaan, pitaa vaihtaa venetta. Ok, nain tehtiin. Hypattiin kamoinemme pienempaan veneeseen ja jatkoimme kohti Cat Ban saarta (Halong Bayn iso paasaari, jossa asustaa n.7000 ihmista). Ensin suunnistimme saaren hiljaisemmalle puolelle, josta lahdimme oppaamme johdolla vaeltamaan kohti saaren keskikohtaa. Tunnin viidakossa talsimisen ja kiipeilyn jalkeen (mina lapsyilla!..kun ei muuta ole) tapasimme keskella viidakkoa metsanhoitajan perheineen. He asuvat siis viidakossa metsaa ja karjaansa hoitaen, ja ovat sitoutuneet asumaan siella 20 vuotta. He tarjosivat meille ystavallisesti hedelmia (vesimelonia ja banaania) ja teeta, naimme heidan myos nylkevan kanan. Vierailun jalkeen lahdimme talsimaan takaisin samaa reittia kohti venetta.. oli hyvaa kuntoilua toi trekkaus, jalat ihanan hellana ja mudassa sen jalkeen. Veneen kanssa jatkoimme sitten laheiselle rannalle, jossa soimme lounaan, istuskelimme rannalla maisemia ihaillen ja kajakoimme pari tuntia..meille ei tosin Antin kanssa riittanyt omaa kajakkia, joten saimme kayttoomme aivan pesuvadilta nayttavan paikallisten soutuveneen ja lahdimme sen kanssa saaria kiertelemaan :) Rannalta jatkoimme sitten Cat Ban keskustaan, jossa saimme huoneet hienosta kolmen tahden hotellista. Nopean kamojen purkamisen ja suihkuttelun jalkeen lahdimme hetkeksi kiertelemaan "keskustaa". Me mentiin Rosen kanssa hierontaan ja pojat meni pelailemaan bilista, hieronnan (oli outo hieronta!) jalkeen mentiin poikien luo ja pelattiin yks peli pareittain ja sen jalkeen suunnattiin takaisin hotellille illalliselle. Illallisen jalkeen lahdimme isommalla porukalla tutustumaan paikalliseen yoelamaan, eli baarin kautta diskoon jorailemaan. Disko meni kuitenkin kiinni jo puolita oin ja niinpa lahdettiin Antin kanssa nukkumaan, Atte ja Rose jatkoivat viela iltaa eraan amerikkalaisen Benin kanssa.

Sunnuntaiaamuna olikin sitten pikkaisen ilkea herata jo seitseman aikaan aamupalalle. Kunnon buffetaamiainen kuitenkin piristi mielta, vaikken paljoa jaksanutkaan sina aamuna syoda :( Nopean pakkaamisen jalkeen jatkoimme sitten minibussilla takaisin veneelle, jonka kanssa kiertelimme viela muutaman tunnin Halong Bayta ennen paluuta Halong Cityyn, jossa soimme vain nopean lounaan ennen bussimatkaa Hanoihin. Pojat onneksi varasivat jo veneesta kasin meille huoneen samasta hotellista jossa majoituimme torstai-perjantai -yon, joten saastyimme etsimisen vaivalta Hanoihin palattuamme. Vaikka saa olikin melkoisen pilvinen ja harmaa lahes koko Halongin reissun ja aikataulu oli liian tiukka, oli retki silti ehdottomasti kokemisen arvoinen! Hotellille paastyamme olimme jo niin vasyneita (kuitenkin 3 paivaa taytta menoa hieman liian vahilla unilla), ettemme jaksaneet muuta kuin kayda pizzalla ja tulla takaisin huoneeseen nukkumaan. Eilen kavimme sitten hieman kiertelemassa kauppoja kun Antti lahinna tarvitsi lisaa vaatetusta, kavimme myos pankissa hakemassa dollareita Laosia varten. Kuudelta illalla suunnattiin Pepperonis pizza&cafehen pizza&salaattibuffettiin, 60 000 dongia eli 3 euroa:syo niin paljon kuin jaksat..juomat piti ostaa erikseen. Ihan hyva diili kuitenkin, itsehan soin nelja kunnollista lautasta :D Sit otettiin poikien kanssa kolmisteen 2 litran kannullinen bissea (45 000 dongia/2l..eli 15 000 dongia per larvi=n.75 snt), kylla oli hyva ateria! Puolentoista tunnin mutustelun jalkeen suunnattiin katsomaan kuuluisa 'vesinukke' -esitys (water puppets) ja sen jalkeen suunnattiin paikalliselle jazz clubille kuuntelemaan hieman livemusiikkia, siita jatkoimme baariin jolla on ehka hauskin nimi mita olen tahan mennessa kuullut: 1/2 man, 1/2 noodle..siella istuimme hetken ja jatkoimme Red Maskiin jossa pojat pelaili vahan bilista. Siita sitten yhden jalkeen tultiin Antin kanssa nukkumaan, Atte jai viela pelailemaan bilista sinne yhen aussikundin ja yhen brittikundin kanssa, hauskoja poikia olivat! Aamulla herailtiin yhdentoista jalkeen, kaytiin Antin kanssa aamupalalla yhdessa raflassa ja sit tulin kirjoittelemaan tanne. Nyt pitaisi menna pakkailemaan jalleen kerran rinkka..moneskohan kerta on jo reissun aikana(?), ei voi muistaa. Kuudelta illalla lahtee bussi kohti Laosin paakaupunkia Vientianea, siella olemme toivottavasti huomenna iltapaivalla tai illalla. Siella tapaamme sitten jalleen Heikin, Mintyn ja Arceeyan \o/ Mahtavaa hengata sitten hieman isommalla porukalla! Vientianesta on tarkoitus suunnata sitten pohjoisempaan, Vang Viengiin ja Luang Prabangiin ainakin. Kirjoittelenpa sielta sitten taasen lisaa, Vietnam kuittaa ja reissu jatkuu _o/