Wednesday, March 28, 2007

Luang Prabang..ja matka Chiang Maihin

Taas on kerinnyt viikon verran vierahtaa viime kirjoituskerrasta, pahoittelen tapahtunutta. Nettiin on ollut erittain vaikea paasta, milloin mistakin syysta. Myonnan kuitenkin, etta kerran jos toisenkin vasytti liikaa. Viimeksi jaimme kuitenkin torstai aamuun (21.3.) ja netissa oleskelun jalkeen taisimme levahtaa huoneessa, jonka jalkeen lahdimme kiertelemaan iltatoria ristiin rastiin ja illalla mentiin Hi-ve baarin kautta keilaamaan (ma ja pojat). Torstaina oli muuten kamala ukkosmyrsky ja sahkotkin meni poikki muutamaksi tunniksi. Sitten puolenyon maissa menin majatalolle nukkumaan, pojat hakivat vain lisaa rahaa ja lahtivat takaisin keilaamaan. Tama tosin osoittautui erittain hyvaksi valinnaksi, silla Antti sai kuin saikin vetaistya kauan haaveilemansa yli 200 pisteen tuloksen..223 :) Siita hyvasta han sai kaksi ilmaista kierrosta. Perjantaina lahdimme aamiaisen jalkeen Mintyn, Aten ja Antin kanssa katsastamaan Luang Prabangin laheisyydesta loytyvaa suurta vesiputousta, matka sinne kesti noin puoli tuntia tuktukilla. Pojat uiskentelivat ja hyppivat kirkkaaseen lahdeveteen, me Mintyn kanssa seurattiin sivusta ja rapsittiin kuvia. Itse en uinut siksi, etta olin viela hieman flunssassa enka tosiaan tahtonut tulla uudestaan kipeaksi, se oli kamalaa! Minty ei uinut, koska han ei osaa uida, niin kuin ei Arceeyakaan. Lahelta vesiputousta loytyi myos karhuja ja yksi tiikeri, aitauksissa toki olivat joten niita sai turvallisesti katsella ja kuvailla, sopoja otuksia. Jossain valissa alkoi sataa vetta, onneksi oltiin jo melko lopussa sita vesiputousreittia ja lahdettiinkin takaisin kaupunkiin. Oli ihan hieno vesiputous ja kauniita uimiseen soveltuvia alueita alempana kuin itse suuri putous. Illalla taidettiin vain syoda majatalomme raflassa ja sitten mentiin nukkumaan. Lauantaina aamiaisen jalkeen kaytiin ostamassa liput (maanantaille) matkalle Luang Prabangista Chiang Maihin, sitten meinattiin menna katsomaan yhta museota mutta se olikin kiinni. No paastiin me siita ovelta vahan kurkkimaan ja ulkona oli sellainen massiivinen kullattu kuninkaantuoli mita palvelijat kantaa. Kierreltiin kaupungilla ristiin rastiin, ei tehty mitaan ihmeellista. Illalla pelattiin meidan majatalon raflassa Antin ja Aten kanssa tikkipokeria ja juotiin pikkuisen viskia kokiksen kanssa. Kaytiin viela yhdentoista jalkeen torilla syomassa patongit ja pojat lahti viela keilaamaankin, me tytot mentiin nukkumaan. Herasin noin puoli kolme yolla siihen, kun Arceeya ja Minty tuli onnittelemaan mua ja tuomaan lahjat, syntymapaivani (25.3.) takia siis. Sain Mintylta kivan sinisen huivin ja Arceeyalta kaulakorun, jossa sininen kivi. Oli mukava heratys, sitten vain tajuttiin, etta kello on jo kolme eika pojat ole viela tulleet takaisin. Keilahallin piti menna kahdelta kiinni. Siina sitten valvottiin ja venailtiin poikia, vahan jo kerkesi huolestuttaakin. Ei koskaan tieda mita voi tapahtua. Tulihan ne sitten lopulta neljan maissa ja paastiin nukkumaan. Aamulla sain aamiaisen Joma bakerysta suoraan sankyyn, oli mukavaa :) Paiva kului kaupungilla shoppaillessa, huoneessa hieman lepaillen ja illalla kaytiin syomassa hyvin. Lahdettiin viela Mintyn, Aten ja Antin kanssa keilaamaan illalla ja hauskaa oli. Puolenyon maissa sitten nukkumatin maille. Oli erittain rauhalliset 20 vee synttarit, kivaa siltikin :)

Maanantaina sitten pitikin herata aikaisin, pakata kamat ja kayda viela kerran Joma bakeryssa aamiaisella. Sitten rinkat selkaan, tuk tuk kyyti jokisatamaan ja botskin kyytiin kello 8.30. Pitkalla ja kapealla jokiveneella huristeltiinkin siina seuraavat 10 tuntia, matka sujui pitkalti nukkuen, kuvia rapsien, jutellen ja tikkipokeria pelaillen. Illalla seitseman maissa oltiin perilla Pakbengissa, jossa piti viettaa yksi yo. Kaytiin suihkussa, syomassa ja nukuttiin. Aamulla pakattiin taas rinkat ja kasilta oltiin jo satamassa, hypattiin veneeseen ja lahdettiin jalleen, talla kertaa yhdeksan tunnin, jokiajelulle kohti Houayxayta josta oli tarkoitus paasta viela samana paivana tois puol jokkee...eli Thaimaahan, Chiang Khongiin. Olipas vene sitten juuri pikkuisen myohassa, eika keritty pois Laosista viela tiistaina..raja meni kiinni kuudelta ja vene oli satamassa joskus kymmenta vaille, meni liian taparalle. Meilla tietenkin oli jo lippu minivaniin tiistai illaksi kohti Chiang Maita. Jaatiinpa niin sanotusti rannalle ruikuttamaan..etsittiin sitten siita sataman lahelta majatalo ja loytyi ihan kiva (200 baht/yo). Kaytiin syomassa ja pelattiin korttia, sitten nukkumaan. Tanaan aamulla (keskiviikkona) herattiin jalleen aikaisin, oltiin heti kahdeksalta satamassa kun rajatoimisto aukesi ja kirjauduttiin ulos Laosista, otettiin botski tois puol jokkee ja kirjauduttiin sisaan Thaimaahan \o/ Loydettiin siita satamasta joku nainen joka tiesi sen toimiston, mista olimme ostaneet liput ja han sanoi, etta kaikki hyvin, lippu kelpaa viela tanaankin. Han vei meidat ja pari muuta matkalaista eraan majatalon pihaan. Syotiin siella kunnon aamiaiset, sit ma kavin poikien kanssa ettimassa automaatin ja nostettiin lisaa valuuttaa taskuihin :) Sitten mentiin takaisin majatalolle ja minivan kohti Chiang Maita lahti 10.30. Matka sujui melko joutuisasti, tehtiin yksi parinkymmenen minuutin pysahdys jossain valissa. Neljan maissa oltiin perilla taalla Chiang Maissa. Loydettiin nopeasti kiva hotelli, 350 thb/yo.. ilmastointi, lammin suihku, parveke, siisti huone. Ei paha ollenkaan. Sitten kaytiin syomassa ja kappailtiin vahan ympariinsa, siinapa se. Nyt olen istunut netissa kohta pari tuntia, voisinpa lahtea etsimaan muut jostain tuosta lahelta. Koitan tasta edespain kirjoitella hieman useammin, silla viikon selostaminen on melko rankkaa :D

Mitakohan muuta..suunnitelmissa on olla taalla Chiang Maissa parin viikon verran, luultavasti kaydaan jossain muuallakin. Chiang Rai jaa varmaan nakematta..se olisi ollut lahella Chiang Khongia. Enaa ei jaksa istua bussissa neljaa tuntia sinne, eipa siella kuulemma kauheasti nahtavaa ole. Taalla Chiang Maissa tosiaan on vesifestivaalit tuossa noin 10.4.-15.4..siella jengi riehaantuu taysin ja kaikki heittelee tai ampuu vetta toistensa paalle. Markaa puuhaa tiedossa. Pojat lahtee luultavasti 4.4. kohti Bangkokia ja siita etelaan, me tytot jaadaan kolmisteen viela tanne pohjoiseen \o/ Kambodza on nyt jaanyt talla kertaa pois suunnitelmista kokonaan, ei ole aikaa eika Thaimaan viisumien takia pysty enaa kayda siella. Tiedan, etta tulen viela monesti tanne Kaakkois-Aasiaan, joten kerkien kiertamaan Kambodzan vaikka seuraavalla visiitilla. Taalla Chiang Maissa on aikomuksena kokeilla ainakin buddhalaista meditaatiota ja muay thaita. Ehkapa mennaan myos thaihieronta kurssille, katsotaan nyt mita kaikkea kerkiaa. Tekeminen ei tasta kaupungista ainakaan heti lopu. Huomenna ajateltiin menna katsomaan oikeaa ammattilaisten muay thaita kunnon areenalle, kerron siita lisaa seuraavalla kerralla. Riika kuittaa talta eraa, kiitos hei _o/